måndag 16 maj 2011

Bovetenudlar med kokta grönsaker och tofu


Trots att det snart är två månader sedan jag fyllde år känns det som att det var ganska nyligen. Därför skriver jag att det var nyligen jag blev bjuden på lunch. På en japansk restaurang. Inte många vegetariska alternativ fanns men det var i alla fall en av få restauranger som har tofu på menyn. En kokplatta och en låg och vid kastrull full med vatten, grönsaker och naturell tofu placerades på bordet. Fick till detta serverat en skål med ris, en superdupergod sås och ett fat med soja. Servitrisen satte på plattan och när det började koka upp var allt klart. Sedan var det bara att plocka ur grönsakerna och tofun med pinnarna och njuta av maten.

Så enkelt och ändå gott. Att äta med pinnar är verkligen en utmaning för mig. Det fanns en tid då jag var en fena på det. Hade en väninna som ägde en restaurang i Göteborg där de serverade japansk mat och till en början fanns inga bestick att få utan endast pinnar. Jag blev riktigt inspirerad och tränade i stort sett varje dag på att äta med pinnar. Under den perioden pluggade jag på Pedagogen och som de flesta studenter levde jag med min ständiga följeslagare Matlådan. Ett ypperligt tillfälle att även byta ut gaffeln mot pinnar. När värken i fingrarna några år senare var som allra värst var pinnar helt uteslutet. Nu inser jag att det är hög tid att plocka upp den fingerfärdigheten igen.

Tur att anvisningsbilder finns på paketet

Bovetenudlar med kokta grönsaker och tofu
1 port
1 morot
15 cm purjolök
1 liten pak choi
50-80 g silkestofu (höftade lite)
50 g bovetenudlar/sobanudlar

Sätt på vatten till både grönsakerna och nudlarna. Skölj grönsakerna ordentligt. Skala och skär moroten i ganska stora bitar liksom med purjolöken. Koka nudlarna enligt anvisningen på paketet. För de bovetenudlar jag för tillfället använder kan jag inte på något sätt utläsa lämplig koktid så jag höll koll och provsmakade under tiden. Det tog ca 5 minuter. Lite kortare än den vanliga fullkornspastan jag brukar koka. När vattnet för grönsakerna kokar lägger du i grönsakerna och tofun och stänger samtidigt av plattan. Dra eventuellt kastrullen lite åt sidan så det inte stormkokar. När nudlarna är färdiga häller du även grönsakerna i ett durkslag och låter vattnet rinna av. Servera med soja eller Hoisinsås uppblandad med lite soja.


Smaklig spis!

***

5 kommentarer:

em sa...

Jättefina bilder!
Oj, så länge se'n det var som jag åt med pinnar.
Minns en kinarestaurang i Polen, där de blev fasligt generade när vi bad om ätpinnar - för de hade inga!
Margaretha
som inte lärt
sig uppskatta
tofu

Åsa sa...

Margaretha - Tusen tack! Vad glad jag blev. Tycker själv den första bilden blev riktigt bra. Har en föreställning i huvudet hur jag vill att det ska bli men kan inte kameran/vet inte vilka inställningar som gör vad. Så det blir bara till att knäppa och hoppas någon av alla bilder ska blir bra.

Ja, nä tofu är väl inte så spännande mat egentligen. Tycker ändå det finns så många olika varianter idag men olika smaker (rökta/marinerade/oliv m fl) och olika textur (heter det så på Svenska tro eller är det ett engelskt ord?). Är lite trött på alla bönor och linser och insåg att jag i stort sett bara ätit grönsaker och fullkornspasta under en längre period och dessutom får mkt gaser av alla köttimitationer som sojafärs, sojaburgare vegbacon och så vidare. Beöver variera mig lite mer.

em sa...

Åsa,
Jag blev tvungen att tänka en lång stund för att inse att textur (utan e på slutet) är ett prima svenskt ord. Vill man inte använda det kan man ju säga konsistens.

Här i vår lilla by kan vi inte esn köpa tofu - vilket jag inte sörjer. En gång för länge se'n försökte jag göra tofu själv - utan framgång. En bekant sa' att det var SÅ enkelt. Ha!
Margaretha

Nässelblom och choklad sa...

Vad gott och fräscht det ser ut. Ofta är enkelt gott. Är råvarorna bra behöver man inte krångla till det. Jag gillar tofu men borde helt klart lära mig fler rätter med det. Jag tycker också att bilderna är fina. Lycka till med pinnträningen!

Åsa sa...

Margaretha - hehe, nä vissa saker tänker jag att det är bättre att låta andra tillverka. Den jag använt här är ganska smaklös men det finns så många olika varianter och en del är faktiskt riktigt goda. Jag kan skicka dig ett ett paket om du vill. Olivtofu. Eller en god, fast rökt tofu.

Nässelblom och choklad - Den är egentligen ganska smaklös just den där silkestofun. Jag använder den mest för att få lite variation på proteinet ;) Den går bra att använda i smoothies också men det blir ungefär samma sak som att använda sojayoghurt ändå.
Den är förstås god att lägga på toppen av en grönsaks- och nudelwok och krydda med t ex paprika eller någon chilivariant.

Related Posts with Thumbnails