måndag 23 maj 2011

Årets första vitkål med lök och palsternacka


Lika enkel måndag som fredag. Ja ibland får det bara gå undan helt enkelt. Enbart för att jag inte ska tugga i mig allt för mycket annat onödigt. I helgen lagade jag till ett färskt vitkålshuvud. Nä, usch så det lät. Varför huvud? Det är ju en grönsak. Jag menar, var finns resten av vitkålskroppen?
Hur som helst. Den första mjälla vitkålen är god att äta som den är. Rå. Eventuellt med lite honungsdijonsenap eller så kan man vispa ihop en aioli och vända ner den finstrimlade kålen i. Nu föll det sig så att vitkålen och en palsternacka fanns i kylen och bara väntade på att bli tillagade. Det var starten. Resten kommer så att säga till under tiden jag lagar. Det är förresten så det brukar gå till när jag lagar mat. Det hela slutade med en lätt indisk touch på rätten. Borde poppat senapsfröna först i oljan men som sagt, det var inte planerat så jag hann fräsa löken innan jag kom på. Tycker det blev ok i alla fall. Och tyvärr blir det så brunt och beige, fast jag inte använder varken soja eller balsamicovinäger. Jag kan garantera att det är bra mycket mer smakrikt än färgrikt!



Varm vitkål med lök och palsternacka

4 port

1 vitkålshuvud (ca 500-600g) säsongens första gröna, mjälla och nästan lite porösa
1 stor palsternacka (ca 150-200g), grovt riven
1 gul lök, finstrimlad
rapsolja
2-3 vitlöksklyftor, finhackad
1 fingerstor bit färsk ingefära, riven
2 curryblad
1/2 tsk bruna (svarta?) senapsfrön
1/2 tsk spiskummin, malen
hot chili (efter eget smak, tycke och tålighet)
flingsalt
ev 1/2 dl kokosmjölk


Hetta upp olja i en stor stekpanna eller en traktörpanna. Häll i senapsfröna och när de börjar poppa lägger du i den finstrimlade gula löken, finhackade vitlöksklyftor, den rivna ingefäran och currybladen. Fräs ett par minuter innan du vänder i den strimlade vitkålen. Den tar lite plats så lägg inte i allt på en gång. Låt det koka ner lite och lägg i lite eftersom tills allt är.
Behövs det så tillsätt lite vatten så det inte fast i botten. Har du gjutjärnspanna är risken förmodligen mindre att det ska ske än om du använder en lättare teflonpanna.
Tillsätt den grovrivna palsternackan innan de sista vitkålsstrimlorna. Krydda. Smaka av. Låt fräsa på låg värme i ca 5 minuter. Blir det längre gör det inget. Det enda som händer är att smakerna får tid att gotta sig med varandra och hela rätten antar en brunare ton än de gröna färska vitkålsstrimlorna.
Rör eventuellt i lite kokosmjölk på slutet. Servera med en sojakorv.


Smaklig spis!

***

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails