torsdag 21 april 2011

Koriander en masse


Tog mig en cykeltur till andra sidan stan idag för ett besök i min gamla favoritmataffär. Hur mycket jag än älskar cykeln är det dumt att ta den med till just den affären av den enda anledningen att det lätt blir några matkassar och då är det inte helt enkelt att trampa både sig och kassar helskinnade genom hela stan igen. Fast å andra sidan är det bra ändå för då handlar jag inte så mycket. Ryggsäcken räckte gott och väl. Huvudsyftet idag var att bunkra med hackad koriander på burk, vilka av någon outgrundlig anledning är svåra att få tag på annorstädes. Jag ska villigt erkänna att jag så saknar de knippen Cilantro jag köpte på Farmers Market i Santa Barbara. Långt ifrån de hårt drivna och faktiskt lite mesiga korianderplantorna man kan köpa i krukor i butiken. Så innehållet i dessa små burkar är guld värt för mig. Som ni vet älskar jag koriander. Skulle aldrig i livet byta ut, vilket oroväckande många recept manar till, mot bladpersilja.
Med på köpet hamnade en påse Durra (vilket jag inte tänker göra varken öl eller sprit på) som ser ut som quinoa fast lite större. Och så äntligen, ett paket med rispapper. Jag har gått nu i snart två år, ända sedan dagen då jag och finaste L satt på en av pirerna vid Fisherman's Wharf (i stanken från alla sjölejon) och käkade de godaste rollsen jag ätit, så har jag tänkt på att själv testa att göra vietnamesiska salladsrullar. Vilket påminner mig om att jag nog behöver kila iväg och se om jag hittar några gröna skott av något slag....


Hasta la vista!

***

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails