tisdag 5 april 2011

Efter solsken kommer sopberg*


Trots att regnet smattrat mot rutorna här idag och leran skvätt långt upp på ryggen under cykelturen, kan det väl ändå inte vara långt kvar tills det är dags för att åter sätta dessa särskilda sopkorgar i bruk? Jag tvivlar varje vår att det faktiskt ska bli grönt varmt och soligt igen men det enda som inte sviker mig är dock årstiderna som alltid kommer och går. År efter år efter år efter år. Personligen har jag ingen brådska vad gäller gröna löv och hetta men att slippa strumpor och kunna gå barfota gillar jag trots allt. I alla fall lika mycket som jag gillar att dra på mig tjocka raggsockor på hösten :)

En sak som är lika säker som att våren alltid kommer efter vintern är att det, och jag snor en rubrik från Sydsvenskan, efter solsken kommer sopberg.
Jag är definitivt ingen vän av engångsgrillar. Tycke det är helt förkastligt och blir ledsen varje gång jag ser folk förstöra naturen, särskilt gräsmattor, med dem. Det faktum att de är gjorda av aluminium, vilket förvisso är det tredje vanligaste grundämnet på jorden (näst efter syre och kisel) men extremt energikrävande att framställa. Aluminium utvinns ur bauxit. Genom att återvinna aluminiumprodukter och tillverka t ex nya aluminiumburkar går det åt endast en bråkdel av den energi det går åt att utvinna aluminium ur bauxiten.

Inte undra på att vi började panta burkar. Det tog trettio år från det att de första plåtburkarna öl såldes tills vi började panta dem. Enligt Returpack köper svenskarna över 1 miljard aluminiumburkar om året. Hela 90 % av dem återvinns. Sedan 1984, i snart trettio år, har vi alltså pantat burkar och sedan dess har pantsystem för plastflaskor, de så kallade PET-flaskorna, också införts. Jag minns också en period då man fick pant på vinflaskorna (i glas) som man tog med sig tillbaka till systemet. Varför tog dom bort det för?
Förresten, vet ni att Systembolaget haft lördagsöppet i snart tio år? Nu är det väl dags för söndagsöppet också.


Så, alla ni som tänker använda engångsgrillar av aluminium från och med nu och ca ett halvår framåt, snälla, lämna dem till återvinningen. Precis som med övriga medhavda förpackningar. Och dessutom, grilla smart och låt bli att sätta engångsgrillarna på gräsmattorna. De bränner bort gräset och det blir kala fläckar där. Det tar lång tid för gräset att återhämta sig och har man riktigt otur är även rötterna bortbrända så nytt gräs behöver sås.


***

*Rubriken har jag lånat från en artikel i Sydsvenskan 2007.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails