torsdag 13 januari 2011

Tjugondag Knut, kastas julgranen ut...

...om man nu har en julgran, vill säga. Och varför det har blivit knutdagen just som symboliserar utrensningen av julen kan ni läsa mer av här. Jag har inget julpynt att plocka bort och eftersom julstjärnan (som hänger i kökstaket istället för i fönstret) hänt uppe sedan förra julen är det ingen större brådska med den (tänker på att byta ut den till annan lämplig lampa som jag hoppas hitta vid tillfälle). Däremot har jag tagit bort julbakgrunden här i bloggen. Jag är fortfarande inte riktigt nöjd med utseendet och har testat lite olika. Trots att det finns två handfull fina bakgrunder som jag skulle kunna tänka mig på Shabby Blogs så hittar jag ingen som passar särskilt bra till min blogg ändå. Dessutom så ramlar hälften av den (bilden man ser som förhandsvisning) bort. Egentligen vet jag inte förstås om det kanske ser annorlunda ut på olika skärmar men en bra bit av överdelen särskilt samt mycket på sidorna faller utanför sidan.


Temat jag använder nu heter Peace on Earth. På den högra sidan sitter en vit duva på grenen i vilken även silverornamenten hänger. Det är tyvärr någonting som saknas här på min bloggersida. Trots att jag under förra året (2010) snabbade upp farten igen med bloggen så har jag, efter inbrottet och min förkylning första veckan på det nya året, liksom tappat lusten lite. Kanske är det för att jag inte har någon särskild aptit för mat. Äter mest för att jag är tvungen och inte för att jag tycker det är gott och faktiskt njuter av maten. Känner mig inte särskilt lustfylld alls nu. Kanske är det för att jag spenderat större delen av förra året på ett låtsasjobb och ny plats för mera låtsasjobb väntar inom kort.

Hur som helst tycker jag titeln på den bakgrunder stämmer bra överens med mig. Med mina funderingar, min utbildning, min strävan, min önskan att kunna bidra med och så vidare. Hur det hör ihop med matlagning är lite svårare. Om man pratar ren kokkonst vill säga. När det kommer till mat överlag är det inga konstigheter alls. Mat och rent vatten är något vi alla behöver för att överleva. Hur vår matproduktion samt vår matfördelning över jorden ser ut så är absolut en stor angelägenhet för mig. Så, istället för att ha fyra, fem bloggar igång med olika teman lutar det åt att jag kommer fortsätta skriva om mat. Om mat ut olika perspektiv. Om människor runt omkring odling, skörd, förädling, export och import av mat samt hur tillgången till mat och vatten ser olika ut världen över. Jag kommer fortsätta laga och blogga om vegetarisk mat. På ett eller annat sätt ska försöka utveckla min egen matlagning och erövra både nya smaker och tillagningssätt i köket framöver.


På återseende!

***

2 kommentarer:

em sa...

Ser fram emot att bli inspirerad! Min matlagning inskränker sig för tillfället till att jag en halvtimme före maten, öppnar kylskåp och skafferi för att se om jag har något som går snabbt att sno ihop.
Fast i dag slog jag på stort och gjorde både en palsternacksgratäng och - ja, det vete 17 vad jag ska kalla mina "restpannkakaor". Linser, lök, bovete, ris och annat som ligger och skräpar, rör jag ihop, kryddar, och brer ut i en pajform. Gräddar i 30 -40 minuter. Till det åt jag rödkålen som varit fryst - och smakar lika bra tinad som nylagad.
Margaretha

Åsa sa...

Margaretha - hihi, jämfört med mig har du stor framförhållning som startar innan det är dags att äta. Jag kommer på det för sent, äter en morot eller två under tiden jag funderar på vad jag ska göra. Tuggar i mig några kalla rester och sen när jag väl ska göra något har jag ätit så mycket plock här och där att inte är hungrig längre. En "restpannkaka" är ingen du idé. Det skulle jag egentligen kunna göra istället för att äta allt kallt ur olika skålar från kylen.
Och javisst, rödkålen har jag också haft i frysen och den mår absolut inte sämre av det. Gott!

Jag hoppas ångan ska komma tillbaka till mig. Osäkerhet med jobb och vilsenhet i livet gnager i kroppen och tär på sinnet. Inatt har det kommit säkert ett par dm snö men det är plusgrader på gång och det är så typiskt att det ska komma så mycket snö när det ändå bara slaskar. Sen fryser det till is. Jag föredrar en kall och vit vinter framför en rå och grå.
Jag behöver få lite annan rutin på dagarna och lära mig bli mer effektiv så ska det nog gå vägen.

Related Posts with Thumbnails