tisdag 11 januari 2011

Hönan eller ägget?

Svårt att riktigt minnas när det var men jag har sett ett par avsnitt på TV som Jamie Oliver gjort om kyckling/äggindustrin. Fragment av programmet ploppar upp i tid och otid i huvudet och jag vill så gärna dela med mig av det till er. I den matfrossartid (julen) som vi nyss lagt bakom oss var det extra aktuellt då mina tankar kretsade en hel del kring vår matindustri. Hur mycket jag än gillar mat och prövar gärna nya smaker och smakkombinationer, blir glad för roliga frukter och grönsaker och så vidare, så kan jag inte bortse från det faktum att mat ändå är ett hett ämne vad gäller miljö, resurser och det faktum att det finns alldeles för många människor på vår jord som inte får tillräckligt med mat för att överleva medan andra bokstavligen äter ihjäl sig.

Och nu har jag rotat klart i det. Här kan ni läsa mer om Jamie's Fowl Dinners Which comes first - the chicken or the egg? I programmet berättar Jamie om hur efterfrågan av billig mat påverkar djuren, och även slutprodukten, på ett negativt sätt och han använder sig av just kycklingar och ägg som exempel.



Se första programmsnutten här och klicka dig sedan fram på Youtube för de resterande delarna.

Under min tid som vegan åt jag såklart inte ägg. För övrigt är jag en periodare när det kommer till just ägg. Bakar hellre bullar och mjuka kakor med ägg snarare än "äggersättning" (består till största delen av stärkelse) men avstår helt från omelett, pannkakor och så vidare. Just nu är jag förvisso inne i en äggätarperiod men vi får se hur länge den varar denna gången. Undviker trots allt en hel del rätter med ägg i och försöker hitta varianter att tillaga till exempel grönskaks- och /eller linsbiffar utan ägg.

Viktigast av allt är ändå att försöka ha koll på och ta reda på så mycket det går om produktionen av äggen vi äter. Eller ja, inte bara produktionen utan hela kedjan från tillverkning och fram till butiken. Är det något vi stödjer? Är det så vi vill att vår mat ska produceras? Är det verkligen någonting vi vill äta?


***

2 kommentarer:

charlotta sa...

jag såg det där programmet. nu äter jag ju inte kycklig sedan långt tillbaka, och jag skulle knappast börja med det igen. jag kommer också ihåg det där programmet, kan jag lova.

Åsa sa...

charlotta - Åh, kul (trots läskigt ämne) att någon mer än jag sett programmet. Nä, kyckling äter inte jag heller och ägg är ngt jag ständigt har små konflikter kring med mig själv. Mat som borde vara något enkelt, gott och okomplicerat blir ibland raka motsatsen.

Related Posts with Thumbnails