onsdag 22 december 2010

Vintersolstånd 2010


Nu mina vänner, nu blir det inte mörkare än såhär. Vintersolståndet är här! Eller ja, här i väst hände det visst redan den 15 december. Årets kortaste dag och hej vad den svischade förbi. Men nu var det gjort. Midsommar - here we come!


(utifall det inte var nog av sommar så finns en till här om sommar i Sverige)


Tillbaka till verkligheten. December. Mörkret. Stearinljusen. Raggsockor. Täcket med i soffan. Enorma mängder rött te. Varma bad...

Trots att jag inte ska bort eller att någon kommer hit över jul brukar jag ändå fixa, baka, greja och göra det lite juligt ändå. Hänger ut grönt jox på dörren. Pyntar med apelsiner (med nejlikor i) och blodröda äpplen, tjocka ljus och något trevligt hängande i fönstret. Vita hyacinter och ev en eller annan vit julstjärna. Men i år är inte ens fönsterna tvättade p g a kylan. Nä, det är verkligen skralt här när det kommer till julfronten. Det var liksom inte meningen i år. Det bara blev så. Tid, ork, inspiration och mening har lyst med sin frånvaro. Knepigt. Kanske kommer igen om ett par dagar.

Hur som helst är rödbetorna inlagda. Allt är förberett för andra omgången rödkålskok imorgon. Det finns bara en grej som jag saknar nu - lakritsglöggen.

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Låter ju väldigt mysigt hemma hos dig, tycker jag. Hoppas att du får en trevlig julhelg trots den saknade glöggen. Stor julkram till dig! /Eva

Åsa sa...

Nässelblom och choklad - Och du ska tro att jag hade tur! Det fanns 3 lådor lakritsglögg på lagret :) All annan glögg var slut (och då var jag ändå där en kvart efter de öppnade igår).

Det är visst iskallt ute idag men solen visar sig just så det är dags att gå ut på promenad och hämta kraft och energi. Sen blir det en lugn och härlig em/kväll hemma med gott vin och lite mat.

Goda julkramar till dig Eva!

Related Posts with Thumbnails