torsdag 30 december 2010

nyår - allaredan?


Det var fasligt vad det firas nyår jämt. Eller? Är det bara jag som tycker det nyss var nyår? Jag tycker det är helt fantastiskt med människor som verkligen är glada för nyår och älskar nyårsaftonen. Jag önskar så att jag kunde ha om så bara en uns av den glädjen och längtan.
Nyårsaftnar jag firat i sällskap med vänner och bekanta kan väl nästan räknas på ena handens fingrar. Vet inte riktigt varför det har blivit så. Tycker det känns helt galet också att fira nyår mitt i den mörkaste kalla tiden på året. Har bra mycket mer känsla för nyår, förväntningar och framtidstro fram i mars/april då det är dags för vårdagjämningen och Noorooz.


År 2010 är äntligen slut. Det har varit minst sagt omtumlande och på gränsen till absurt. Spänning och förväntan, ett ljus i mörkret, känslan av framåt, rörlighet, besvikelse, avgrundshål, becksvart, känslomässig bergochdalbana. Avskyr verkligen JUG/fas3. Utanförskapet som tar ett allt starkare grepp om mig. Jag har mött människor som på jag inte trodde existerade i ett modernt Sverige. Människor som har trampat på mig, utnyttjat mig, som behandlat mig som om jag vore underordnad likt i ett ståndssamhälle. Människor har varit respektlösa och dryga på flera olika sätt. Social manipulation på högsta nivå. Och detta är människor som jag träffat om och om och om och om igen. Människor med vilka jag har gemensamma angelägenheter. Att dessutom vara fast i ett system som Sverige skapat, där jag tvingas hit och dit mellan kreti och pleti, leder mig varken närmare ett arbete eller bygger upp självkänslan.
Trots detta har jag ändå funnit vänliga människor. Omtänksamma och snälla människor. Tyvärr finns flera av er på ett så geografiskt långt avstånd men vi "ses" ofta ändå. Ni har betytt, och betyder, mer för mig än ni kan ana! Tack för att ni finns där ute!

I onsdagskväll kom jag hem och upptäckte att det varit inbrott i min källarskrubb. Hela golvet var fyllt av mina foton, brev, rapporter, reseminnen med mera. Trasigt, sönderrivet, smutsigt. En del stulna saker men mest trasigt och utspritt.
Det var ett fint slut på mitt 2010.


Av någon anledning så går också livet i rakt motsatt riktning till mitt hopp, mina önskningar och förväntningar på det kommande året så jag vet inte längre hur jag ska förhålla mig till nyår. Vill helst bara gå i ide. Så någon särskild nyårsmat, eller ännu mer pretentiöst som en hel nyårsmeny, får ni tyvärr hitta någon annanstans. Jag är övertygad om att det dräller av en mängd trevliga och goda förslag där ute i cyberrymden. Särskilt med tanke på alla de matintresserade ambitiösa bloggare som finns. Vet inte ens om det finns någon typisk nyårsmat, liksom julbordet, förutom att det dricks och skålas i champagne hela kvällen och natten lång.

Fast eftersom jag är en person med humor (enligt chefen, polisen och försäkringsbolagshandläggaren och några till) är inte allt nattsvart (förutom då min enda stora bedrift i år - mitt svarta bälte) så kommer jag naturligtvis bjuda er alla grymma läsare och kommentatorer på någonting alldeles extra gott.
Snart snart kommer inlägget - i en blogg nära dig!


***

2 kommentarer:

em sa...

Åsa,
Gör som jag - förhåll dig inte alls!
Vad beträffar mat, är jag verkligen inte den rätta att fråga - jag har ingen aning om vad man SKA äta vid vissa tillfällen.
Margaretha
som kommer att äta raclette till middag i dag

Nässelblom och choklad sa...

Fy vad himla trist och onödigt. Tycker verkligen att du drabbats tillräckligt av tjuvaktiga personer runt omkring dig. I övrigt förstår jag din känsla av hopplöshet när det gäller arbetsmarknaden och de åtgärder som i stället för att leda framåt snarare försämrar möjligheterna. På något märkligt sätt vill jag ändå alltid tro att det ska bli bättre. Kram/Eva PS: Ser fram emot kommande inlägg vare sig de innehåller menyer, mat eller tankar kring livet och tillvaron.

Related Posts with Thumbnails