måndag 13 december 2010

Lussebulledagen


Inte en Lussebulledag utan en lussekatt! Hrm, katt? Varför säger man lussekatt egentligen? Har det verkligen att göra med Lucifer, ängel ljusbärare och satan, vars skepnad ofta var(är?) kattens? Och så en ljusbärare som är ljusskygg? Ville man skrämma bort honom med hjälp av ljuset och den gula färgen på kusarna?
Äsch, jag är inte helt hemma i kristendomens historia och förvandlingen av Lucifer som Guds närmsta ängel till själva djävulen...

Lussebullar är hur som helst gott och något jag bakat varenda år så länge jag kunnat baka. Eller ja, i alla fall sedan jag flyttade hemifrån. Innan dess var det mamma som stod för det mesta baket. Pepparkakor var väl i och för sig något jag kavlade och framförallt glaserade.
Förra året var saffran tokdyrt! mellan 35-40 kr för en påse på 1/2 gram. I år får man väl i alla fall två påsar för samma pris. Billigare har det ju varit men man får vara glad för det lilla. Såhär skrev jag om saffran den 13 dec 2007. Receptet jag använder till mina lussebullar nu för tiden kommer från Annas kakbok av Anna Bergenström och lyder som följer (kursivt=mina kommentarer):


Lussebullar (Det goda saffransbrödet)
32-40 st


DEG

200 g smör
5 dl standardmjölk
1 g saffran (2 kuvert)
1 sockerbit (jag använder 1 tsk råsocker)
50 g jäst
1 krm salt (eller 2)
1-1 1/2 dl socker
1/2 dl ljummet vatten
2 medelstora ägg
16-17 dl vetemjöl (obs! mindre mängd brukar räcka)


GARNERING
russin
ägg att pensla med


Smält margarinet eller smöret, häll i mjölken och låt det hela bli "fingervarmt", 37 grader. Stöt saffran + en sockerbit (alt. 1 tsk råsocker) i en mortel och tillsätt detta. Smula ner jästen i en bunke. Strö över salt och socker och häll på ljummet vatten. Rör om. Häll den fingervarma saffransmjölken över den lösta jästen i bunken, knäck ner äggen och rör om igen.
Ta undan ca 1 dl* av vetemjölet till utbakningen. Vill du ha russin i degen blanda då det med vetemjölet först och bör sedan ner i degen.
Arbeta degen kraftigt med en trägaffel eller liknande. Låt den jäsa övertäckt i sin bunke i 1-1 1/2 timme. Värm ugnen till 260 grader. Täck två plåtar med bakpapper eller smörj plåtarna.
Ta några tag i den jästa degen med trägaffeln, tippa sedan ut degen på mjölat bakbord och knåda den lätt.
Dela först degen i 2 delar. Skär sedan varje varje sådan bit i 4 delar. Dela en fjärdedel i taget i ytterligare 4 bitar.** Rulla ut varje liten degbit till förslagsvis en S-form. Lägg lussebullarna ganska tätt på två plåtar. Garnera med russin som trycks ner ordentligt. Jäs de utbakade saffransbullarna ca 10 minuter. Pensla dem generöst med lättvispat ägg. Grädda ganska högt upp i ugnen i 7-8 minuter. Låt bullarna svalna väl täckta av en handduk. det är extra viktigt att inte låta just saffransbröd kallna utan "täcke" eftersom de torkar lättare än vanligt vetebröd.

Har man nu inga russin hemma, eller som jag - inte gillar russin, går det bra utan eller så garnerar man med torkade tranbär istället vilket blev riktigt gott!



Visst hade det varit gott nu med en kopp kaffe bryggd i en Moccamaster och så en nybakad lussekatt? Drömma går ju ;)
För fler lussebullsrecept tycker jag du ska pipa iväg till Anne och hennes stora saffranskuse fylld med vit choklad! Eller varför inte baka hennes Adventsbullar fyllda med mandelkräm. Vill du inte baka bullar men gillar saffran måste du pröva denna youghurtefterrätt med smak av saffran och kardemumma. Nässelblom & Choklad håller i vått och torrt!


Trevlig Lucia!


*Jag tar bort flera dl. Bullarna har en tendens att bli lite torra så jag är extra försiktig med mjölet och knåda hellre i lite mer efter jäsningen eller helt enkelt använder för att kunna rulla och forma S:en utan att degen fastnar helt i bänken.
** Använd hushållsvågen! För degbitar på ca 40 gram blir det drygt 40 lussekatts-S

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Gulliga du! Tack för att du lyfter fram mig trots att jag inte riktigt hinner med detta med bloggandet särskilt mycket. Det är synd för jag har en massa idéer. Smart och spännande med tranbär som dekoration. Hoppas att du haft en mysig luciadag. Kram Eva

Åsa sa...

Eva - Ja idéerna brukar sällan svika. Jag har en tjock mapp med recept, artiklar tankar och idéer om saker jag vill skriva om...

Jag vet ändå att du finns där bakom bloggen. Och allt som redan finns postat är värt att återanvända :)

Related Posts with Thumbnails