onsdag 8 december 2010

Bara 16 dagar kvar...


Hur går det för er med julförberedelserna? Idag är det bara 16 dagar kvar. Lite mer än två veckor. Känn på den. Kommer ni hinna med allt? Jag förstår om ni är stressade. Själv har jag svårt att ens hinna med den vanliga vardagen.

Trots att jag inte alltid varit vegetarian och tidigare ätit kött av alla de slag, har jag aldrig gillat skinka. Kanske därför jag aldrig heller bakat egen Seitan heller. Varken på traditionellt* eller modernt vis. Gillar inte heller sill. Inte sylta, rökt ål eller rulle. Julen var alltså ingen kulinarisk högtid för mig. Levde mest på vörtbröd och mammas plattebröd under tiden de andra åt sillen. Sen blev det lite köttbullar och snittad prinskorv. Ja. Det var alles (förutom alla pepparkakor, bondkakor, brysselkex, lussebullar, nötter och godis förstås).
Som vegetarian finns det alltså inget särskilt jag saknar från julbordet. Minns inte ens om jag åt någon som en tillstymmelse till grönsak. Då gillade jag varken inlagd gurka eller rödbeta och inte heller var jag särskilt förtjust i rödkålen. Nu däremot äter jag smörgåsgurka som om det var smågodis, älskar rödbetor i alla möjliga former och så kokar jag såklart min egen rödkål. Letar och letar och kan hittade denna bloggpost om en lättare jullunch som innehåller rödkålen. Använder mig av ett gammalt hederligt recept för kokt rödkål från Bonniers nya kokbok. Beskrivningen är skriven i texten och inte som detaljerat recept.


* Minns förvisso ett experiment vi gjorde i hemkunskapen för hundra år sedan. Inte var det någon som pratade om seitan då men väl gluten. Vi gjorde små bollar av vetemjölet. Sköljde och knådade, sköljde och knådade och till slut gräddades de små glutenbollarna i ugnen. Blev små spröda smaklösa puffar.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails