lördag 6 november 2010

Saftig banankaka


Förra helgen var det dags för den årliga Talent Open vars tävling jag många gånger coachat (till exempel 2007)"mina" barn och ungdomar som jag tränat. I år var för ovanlighetens skull första gången på länge som jag inte närvarade alls. Varken som coach eller funktionär. Däremot var jag funktionär under söndagens Svea Cup. Domarna under tävlingen ska servas med kaffe, fika, vatten, frukt, lunch och godis. När tävlingen är över ska allt monteras ned igen. Mattor, skumgummiliknande sådana som pusslas ihop, ska "rivas" och ja det finns ingen hejd på smått och stort som ska packas ihop och såklart ska läktaren städas eftersom alla föräldrar, syskon och vänner som tittat på tävlingarna inte kan slänga sina hamburgerkartonger, dricksflaskor osv i någon av alla papperskorgarna vid utgången.
Som av en händelse blev vi alla, som var kvar till sena söndagskvällen, med en himla massa bananer. Trots att jag ätit både en och två bananer nästan varje dag under veckan var de på gränsen till ätliga (för min smak iaf) och jag slog till och bakade en banankaka!



Banankaka

1 dl rårörsocker (Fairtrade/krav)
2 dl florsocker (krav)
150 g mjukt smör (krav)
3 mogna bananer (rainforest)
2 ägg (krav)
1 dl mandelmjöl (finriven mandel) (ekologiskt)
2 dl vetemjöl (krav)
1 krm ingefära
1 krm anis
1 nypa salt

smör och kokosflingor till bakformen


Blanda socker och det mjuka smöret. Mosa de tre bananerna innan du blandar i dem med socker/smörblandningen. Tillsätt äggen. Rör i mandelmjölet och blanda sedan i kryddorna med 2 dl vetemjöl. Det kan eventuellt behövas lite mer än två deciliter mjöl. Smeten ska inte vara för lös men heller inte för tjock och trög.
Smöra och "bröa" en avlång form med kokosflingor. Häll i smeten och grädda i ugnen på 175-200 grader i ca 25 minuter (och ja, det är smöret i formen som puttrar där på bilden ovan).



Smaklig fika!

2 kommentarer:

tina sa...

Jag har gått från att ogilla banankaka till att tycka om banankaka mycket. Din variant låter gott, bokmärker receptet omedelbart!

Åsa sa...

Tina - åh, vad kul! Såg din tweet om bananer och önskan efter recept. Tänkte då att denna mjuka banankakan ju bara är en tråkig banankaka ;-) Hann skänka en tanke åt mina gamla currykryddade banankakor

Smaklig fika!

Related Posts with Thumbnails