onsdag 24 november 2010

Moth, mut, papillion, dew beans...och rödbetor


Kärt barn har många namn. Moth beans. Malbönor? Njae, det låter väl ändå inte så smakligt och intressant.Har ingen aning om vad vi kan kalla dom på svenska. Dock en liten men naggande god böna. Påminner om mungbönan men mindre besk tycker jag och lite nötigare som kikärtan. Finnes säkrast i indiska/asiatiska butiker. Gott alternativ till mina favoriter belugalinser att ha i sallader samt för att dryga ut alla oändligt många grönskaksblandningar jag hackar ihop. Idag (läs förra söndagen) blev moth en del av snabbfräs ihop med kinakål och rödbetor samt en indiskinspirerad gryta.
När jag kom hem efter träningen på söndagskvällen luktade det gott och hemlagat i hela lägenheten. Inte lika kul när det fortfarande luktade lika mycket fram på tisdag kväll. Vet inte om en fläkt skulle göra någon större skillnad men det är i alla fall något jag saknar emellanåt. Ja, i min gamla lägenhet från 1954 finns inga sådana moderniteter. Hittar inga bilder nu på den grytan (funderar på om jag alls tog några bilder?) så det får bli rödbetorna istället.



Rödbetor med moth och kinakål
2 port

2 schalottenlökar
5-6 blad av ett kinakålshuvud
olivolja
3-4 kokta rödbetor
ca 1 1/2 dl kokta mothbönor
salt
svartpeppar
ev riven färsk pepparrot

Skala och hacka schalottenlökarna. Fräs i olivolja. Skölj och skär bladen från kinakålen i strimlor. Fräs tillsammans med löken. Salta och peppra. Vänd i de tärnade kokta rödbetorna och de redan kokta mothbönorna. Se till att det inte blir för torrt i stekpannan och tillsätt pressad citron och ev lite vatten. Gillar du pepparrot så blanda i någon tesked färskriven sådan på slutet.


Smaklig spis!

1 kommentar:

em sa...

Att äta malkulor låter ju så lagom kul. Har aldrig hört talas om dessa bönor, låter spännande - tyvärr får jag hålla tillgoddo med den mat Konsum och ICA tillhandahåller.
Margaretha

Related Posts with Thumbnails