lördag 23 oktober 2010

Kära jultomten...

... Jag har varit snäll och jobbat gratis hela året och önskar mig en ny stavmixer i julklapp.

I torsdags morse kom döden plötsligt och hälsade på i mitt kök. Jag var inte alls beredd på det. En perfekt avokado låg i bitar tillsammans med en deciliter hallon och en deciliter mandelmjölk i mixerglaset. Men mixen var slö. Den ville inte och innan jag visste ordet av det började det ryka ur den. Jag fick snabbt ur kontakten igen och sorgset tvingades jag acceptera dagens öde. Stavmixern hade mixat för sista gången. Lite kunde jag ana att det var pumpasoppan jag nyligen lagade som kom att bli sista jobbet för mixern. Allra mest kommer jag sakna mina frukostsmoothies. Och inte blir det någon mer underbart god smokey bell pepper sauce...

Jag är absolut ingen apparatmotståndare men just nu är jag oerhört irriterad på att jag gjort mig så beroende av elektriska apparater. Min köksutrustning är trots allt väldigt begränsad på alla håll, oavsett elektronik eller ej. Men vissa saker är jag riktigt glad över att jag har. Stavmixern är - var - en sak och elvispen en annan. Och ska jag vara helt ärlig är det faktiskt min syrras stavmixer. Den hade såklart några år på nacken men...skiiiit. Har för övrigt varken hushållsassistent, bakmaskin, smörgåsgrill, glassmaskin, potatisskalarmaskin, tryckkokare, köttkvarn, skärmaskin, fritös eller vattenkokare och är väl den enda i hela Sverige som inte heller har någon mikro. Det är inte helt och hållet självvalt, det finns vansinnigt många kul prylar jag vill ha men alltså, mitt kök är minimalt och jag vet inte vart jag ska göra av alla saker. För tillfället finns heller inga som helst resurser för annat än mat att laga hemmavid.



I'll miss you deeply

2 kommentarer:

Anne sa...

Nejmen det var väl ändå ofantligt onödigt. Stackars dig! :(

Åsa sa...

Anne - ja jag har klarat cykelstölder, kryddstölder, trasiga byxor och skor som det läcker in i, datorkrasch men mixern. Inte mixern. Kanske inte en daglig pryl men flera gånger i veckan. Det var verkligen min "handyman" i köket ;-) Får väl se det positiva nu och hoppas jag får både starkare nypor och underarmar om jag ska mosa, vispa och pressa för hand ;-)

Related Posts with Thumbnails