lördag 30 oktober 2010

Kalljästa frukostfrallor...


... eller en enda stor frukostbulle! Förra veckan skrev jag ett inlägg om frallor jag bakat och för första gången använt mjölet Manitoba Cream. Idag blev det frallor på enbart Manitoba. Kalljästa frallor vars deg jag satte och bakade ut igår. Frallorna stod i kylen under natten och i morse var det bara att pensla med ägg och strö över lite frön innan de åkte in i ugnen. Vips hade man färdiggräddade frallor och ingen disk :-) Och haja att de svällde ordentligt!

Lite ironiskt är det förstås att jag använda detta mjöl till just dessa frallor eftersom receptet är, till skillnad mot de flesta superbagarna och diverse brödexperter som väger ingredienserna minutiöst, lite på en höft sådär. Trots att det proteinrika Manitoba oftast ses kungen av mjöl, vilket innan Jan Hedh lobbade för mjölet endast var tillgängligt för proffsbagarna, finns det delade meningar om det. Mjölet har å ena sidan egenskaper som hjälper bröd att bli fluffigare och saftigare än med vanligt vetemjöl. Men å andra sidan är det inte ekologiskt eller närproducerat. En del brödbakare, särskilt amatörer, anser det vara fusk att använda Manitoba. Lite förmätet kan jag tycka då det trots allt länge varit och är till stor del fortfarande ett mjöl för professionella bagare.

Hur som helst. Receptet till dessa kalljästa frukostfrallor är nedskrivet på ett allt mer gulnande papper från ett vanligt skrivblock. Jag fick smaka dem första gången för säkert över 15 år sedan av en arbetskamrat då jag jobbade på ett servicehus och har själv bakat dom i omgångar sedan dess. Tycker nästan det är synd bara att kalla dom för frukostfrallor idag då frallor i allmänhet är grova och fiberstinna, fyllda med diverse frön och annat smått och gott. De här har ju socker, ägg och smör i sig och liknar mer bullar än bröd tycker jag. Och just därför får de bli endast helgfrukostfrallor :-)




Kalljästa frukostfrallor
ca 20 (eller fler)

50 g jäst
5 dl mjölk
1 ägg
1 dl sirap (1/2 dl sirap och 1/2 dl rårörsocker)
50 g smör
1/2 tsk salt
mjöl tills det blir en deg

1 ägg till pensling
vallmofrön, blåa
sesamfrön, skalade


Lös upp jästen i mjölken. Blanda i ägg, sirap, smör och salt. Jag hade visst bara kvar en halv dl sirap och slängde i en halv dl rårörsocker också. Äger ingen assistent eller annan bakmaskin av något slag utan använder en träslev och min egna arm när jag bakar bröd. Ibland händer det, drar jag fram elvispen och degkrokarna.

Blanda i drygt en liter mjöl men ta inte allt på en gång. Man får känna efter lite och se när det är en lagom deg för att baka ut.* Lägg bullarna med några centimeters mellanrum på en bakplåtsklädd plåt och jäs sedan i kylen i ca 12-14 timmar. Tror det kan räcka med bara 10 som mina jäste. De blev stora som bara den ändå. Minns inte om jag brukar täcka bullarna med plastfolie eller ej men denna gången gjorde jag det och tyvärr hade den fastnat en del i de jästa frallorna. Det trots att jag mer eller mindre bara la plasten över och spände inte för fem öre. Kanske skulle jag mjölat lite på toppen innan.

Pensla frallorna med ett uppvispad ägg och garnera med vallmofrön alternativt sesamfrön. Grädda i ugnen ca 25-30 minuter i 200-225 grader. Låt svalna på galler en liten stund innan servering. Ät med smör/ost/hallon- och rabarbermarmelad!



Smaklig frukost!


* Jag rekommenderar er att baka något annat med mer exakta mått om det är första gången ni bakar. Mjöl är en känslig fråga när det kommer till bröd- och bullbak. Här finns inga mått angivna men har du bakat tidigare så vet du på ett ungefär hur mycket mjöl som går åt till 5 dl vätska. Jag rörde och knådade i drygt en liter mjöl till dessa frallor. Gjorde 17 frallor men de blev ganska stora så det går absolut att göra fler än så.



EDIT: alltså förhandsgranskningen i blogger är ingen förhandsgranskning värd namnet för det blir inte som det ser ut där när jag publicerar ändå :( De små bilderna verkar ha ett eget liv och inte helt lätta att placera ut här. Skulle vilja ha lite bredare fält i mitten att skriva på och inte så mycket tomt på sidorna. Men men, man kan inte få allt här i världen ;-)

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails