fredag 23 juli 2010

Nypressad juice till frukost


På senare år har något som kallas för Raw food blivit allt mer på tapeten. Under förra året jobbade jag några månader i Santa Barbara, California där just raw food är stort. Tyvärr hann jag inte iväg till någon av de större restaurangerna i och runtomkring LA. Det fanns överlag mycket närproducerat, organic och mat från Farmers Market på de flesta restaurangerna och lunchställen. Jag tycker det är lite intressant med raw food men köper inte allt med nyttigheten, supermat och pulver hit och dit. Alltså, jo såklart har frukter, bär och grönsaker har olika innehåll i fråga om vitaminer, mineraler och gud vet vad allt innehåller som vi stoppar i oss. De har i alla fall olika egenskaper och förmågor att påverka kroppen på olika sätt. Och trots att jag i första hand ändrade min kost för min egen hälsas skull är ju de positiva konsekvenserna för miljön inget hinder om man säger så.

När jag övergick till en allt mer vegetarisk kost upptäckte jag hur fett- och kolhydratstinn den tyvärr ofta är. Full av ost och ägg och stabbiga pajer, omeletter, såser och mycket mjölkprodukter. Och som välkänt är innehåller de flesta vegetariska proteinkällorna dessutom en hel del kolhydrater till skillnad från kött. Jag vill ju fortfarande äta mat som är bra för min kropp och som den klarar av att hantera på ett sunt och hållbart sätt. Kanske är det därför jag titt som tätt dras alltmer åt raw food. Det är såklart mycket lättare nu under sommarhalvåret då varm och stekt mat inte lockar särskilt mycket. Värre är det mitt i smällkalla vintern att t ex inte äta havregrynsgröt till frukost utan istället försöka få upp värmen med en bit ingefära i den nypressade juicen.



Nypressad frukostjuice
1 glas

6 selleristjälkar
1 äpple
1/2 citron
1 tummstor bit färsk ingefära

Tvätta ingredienserna (skala ingefäran) och kör ner allt i råsaftcentrifugen. Klart!

3 kommentarer:

Mikkan sa...

Trevligt! Jag lockas som du ju vet av vissa delar av råkosten också. För mig så hittar jag där bra metoder att laga mat och efterrätter utan raffinerade produkter. Fettet i den vegetariska kosten är inte så mycket att vara rädd för, men med kolhydraterna är det värre. Det är mycket couscoussallader och pastaröror med grönsaker i hos vegetarianer som inte anstränger sig på den fronten, och för människor med min kroppstyp så är det problematiskt. Jag gick upp över 15 kg på den vegetariska kosten. För andra funkar ju det där bra, men rawfoodens fokus på gröna blad, groddar och andra näringstäta grönsaker lär en mycket som kan göra ens kost mer hälsosam!

Åsa sa...

Mikkan - ja, jag inser att jag borde skaffa mig en mixer. Har bara en råsafcentrifug och en stavmixer. Den är lite klen ibland för smoothies med nötter och annat. Måste också ha vätska utöver bär och frukt för att den ska funka.

Ja jösses! Det där med vikten är för mig ett ständigt gissel. Jag har dock varit som minst och bäst i form under min tid som vegetarian. Men det är så lätt att skena iväg med kolhydraterna. Annars var det faktiskt just fettet som fick mig att gå tillbaka till enbart vegetarian (var vegan under ett par år) då det vegetabiliska fettet allt mer började likna en kemikalieförteckning och dessutom nästan alltid innehåller palmolja som jag av etiska, sociala, humanitära och samhälleliga skäl inte vill äta. Tycker inte heller särskilt mycket om alla "liknavanligmatprodukter". De är också fulla av kolhydrater och om jag nu väljer att inte äta kött - varför ska jag då äta något "look alike"?
Shit, ibland önskar jag att det fanns ett piller bara så man slapp alla olika perspektiv på vår föda. Är det inte miljön, är det den egna hälsan, är det människor på andra sidan jordklotet som lider för att jag ska kunna äta si eller så.

Jaja, dags att sova :-) Börjar bli lite för sen fredagskväll att reda ut världsproblemen ;-)

Mikkan sa...

Jadu, så fort man tror att man har allt figured out, så dyker nåt nytt industriellt, miljömässigt, etiskt eller näringsmässigt perspektiv upp som ställer allt på ända...

Jag tänkte på ytterligare en sak vad gäller raw choklad förresten. Gryningen här i sthlm har en del raw och även från dem kan man bestäla via postorder: http://gryningen.eu/Sortiment/Choklad_Snacks.aspx

Related Posts with Thumbnails