söndag 20 juni 2010

Så räddade jag det röda riset

Halvkokt rött ris, på tok för "al dente" för att ens försöka blanda i till lunchen.

Dagen innan min sista dag på praktiken försökte jag mig på att baka kakor, laga lunchmat och slutspurta med rapporten jag ville få klart innan praktikens slut. Multitasking på medelnivå. Det hela resulterade i att riset kokades torrt innan det vart klart, kakorna blev brända och trots att jag skrev, läste, funderade, skrev om, tog bort, la till så blev jag ändå inte klar.

Jag har fortfarande ingen ny timer och inbillar mig att jag ska ha koll på tiden i huvudet - not! Reagerade på den lätt brända doften från kakorna och upptäckte då också att riset börjat fräsa i botten av kastrullen. Nu blev kakorna inte helt svarta utan bara lite i mörkaste laget. De var faktiskt ätbara och de på praktikplatsen tyckte att de smakade bra. Jag som bakat dom tidigare tycker förvisso de smakar bättre lite ljusare och var glad att de bjöd mig på tårta :-)

Jag är bra på att hushålla med det mesta och jag tänkte inte för ett ögonblick kasta bort fyra portioner rött ris! Så. Mitt i all frustration av att inget gick som det skulle var jag klok nog att spara på det obrända och ofärdiga riset i en skål. Två dagar senare blev det helt enkelt till att koka riset igen. Ett par deciliter vatten och nära fem deciliter halvkokat ris som efter ca 20 min var färdigkokt!

Färdigkokt rött ris

Hur gör ni när det "går fel" i köket? För visst gör det väl så emellanåt ;-)

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails