torsdag 24 juni 2010

Kall grön sås


När jag var liten hade min dåvarande bästis Å's föräldrar alltid fest på just midsommar. Har inget som helst minne av att vi fick någon mat alls eller fick sitta vid något bord (vi sprang nog mest runt och letade blommor och så) men mamma, pappa och alla andra vuxna satt på deras terrass och åt lax och färskpotatis med kall grön sås. Den såsen gjorde även mamma under åren jag växte upp och den står sig än idag. Den innehåller både gräddfil och majonnäs som jag testat byta ut till sojaprodukter. Men nä, det blev inget vidare alls. Håll er till originalversionen om ni vill pröva!


Nu är jag ingen midsommarfirare av rang. Ingen vidare helgfirare överhuvudtaget. Så här års är det förstås mest allergin som ställer till det. Jag har knappt firat midsommar på sisådär 25 år. Klarar inte en hel dag ute. Trots alla mediciner tvingas jag ändå avbryta mitt firande och stänger helst in mig i mörkt rum med gurkskivor på ögonen och ett paket glass.
Så, mitt enda midsommarbidrag blir endast denna kalla gröna sås. Som vanligt är jag sent ute och alla ni som firar midsommar är säkert på annan plats nu och har redan menyn klar för er. Men sommaren är lång och som tur är går den kalla gröna såsen såklart att äta på andra dagar än just midsommaraftonen :-)



Kall grön sås

3 dl gräddfil 2 dl majonnäs
250-300 g hackad spenat
1-1 1/2 tsk italienska salladskryddor
2 tsk körvel
2 tsk dragon

Tina den hackade spenaten och låt rinna av. Låt t ex tina i sil och pressa ur vattnet. Rör ihop alla ingredienser med en gaffel. Smaka eventuellt av med lite salt och peppar.


Trevlig midsommar!




(bry er inte om de tarvliga "platta" bilderna. De är tyvärr de enda jag har på den gröna såsen; tagna för tre år sedan)

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails