måndag 21 juni 2010

I oset av bränt smör...


...försöker jag skingra tankarna och ladda för livet. Tidigare under gårdagen lagade jag mat helt improvisatoriskt och blev mycket överraskad av resultatet. Två timmar senare går allt snett då smör rinner av plåten och kakan behövde minst 10 min till i ugnen. Förra veckan brände jag riset och i veckan hade två portioner färdigkokta belugalinser i all sin tysthet börjat mögla i plastburken.

Jag har slarvat otroligt mycket med maten den senaste månaden. Får liksom ingen rutin på matlagningen och då blir det fler och fler missöden i köket. Mer mat går förlorad och hamnar bortom räddning. Och jag går bara upp i vikt igen. Alltsammans medan tiden bara rusar iväg...


Ser ni den lilla gröna tuvan där bakom krokusarna? Det är gräslöken som är på gång. Bilden togs den 10 april tidigare i år. Nästan på pricken två månader senare har gräslöksblommorna snart blommat ut. Den kraftiga vinden har knäckt den annars tjocka och täta gräslökstuvan jag har i min odlingslott. Blåsten har också knäckt de sköra vallmobladen, kvistar på rosenbusken och ja, det lockar inte direkt att vara ute och påta där. Jag har flera kryddväxter och mängder av liter jord här inne i lägenheten som bara väntar på att komma ut. Nu har det regnat hela helgen och jag gillar verkligen inte att rensa och greja när det är dyblött där ute. Tyckte jag hade massor av tid kvar i början av april när jag köpte en påse frön som skulle ner i maj-juni. Känns som att hösten redan är här...


...och redan dags att flyga vidare mot nya äventyr.

Idag är det måndag, den 25:e måndagen i år, och dito nystart på det berömda livet. Den här gången behövs krafttag för nu värker fingrar och handleder så det till och med krävs dubbelfattning om kaffekoppen. Hoppas ni alla får en skön vecka och slipper stressa er sönder och samman. Ta midsommar med ro!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails