fredag 15 juni 2012

Gazpacho med kryddstekta majrovor och tomater

När det kommer till mat finns det såklart alltid nya saker att laga, smaker att blanda, såser att koka och bönor att purea. Som vanligt när jag får för mig att göra något jag aldrig gjort tidigare saknar jag ofta en eller ett par ingredienser. Så även nu. Nu* när jag plötsligt fick för mig att göra gazpacho hade jag inte alla ingredienser hemma. Det fick duga med tomater, gurka, vitlök och buljong. Vanligtvis ingår även paprika och lök. Mixade med en vanlig mixerstav och tycker det var för mycket "skal" från både tomaterna och gurkan så jag bestämde mig för att sila soppan men sparade grönsaksköttet.
Kunde ändå inte riktigt bestämma mig om den slutliga konsistensen. Därför blev det ett par glas med en len och slät soppa och en sista skål med rubbet. Vid en närmare efterforskning och läsande av recept inser jag att gurkan ska skalas och tomaterna skållas. Det där med tomaterna visste jag egentligen men av ren lathet struntade jag i det momentet. Bröd är heller inget jag lockas så väldigt av att blanda i och rostade istället ett par skivor rågsurdegsbröd i stekpannan efter att grönsakerna var klara. Och en tunn soppa är inget jag står mig på för en dag så därför blev det lite extra grönsaker till.



Gazpacho a la Åsa med kryddstekta majrovor och tomater

3 röda tomater
1/2 gurka
3 vitlöksklyftor
5 dl grönsaksbuljong

2 kokta majrovor
en näve blandade cocktailtomater
olivolja
örtkryddor av eget val (t ex dragon, oregano, citrontimjan m.fl.)

1-2 skivor rågsurdegsbröd

Mixa tomater, gurka och vitlök i grönsaksbuljongen. Har du tid och ork så kan du istället skålla tomaterna, som du låter svalna ordentligt, och skala gurkan innan de mixas med buljongen. Beroende på din personliga smak så sila eventuellt mixen från skalen.

Fräs sedan majrovorna och ett gäng cocktailtomater i olivolja. Krydda med salt, svartpeppar och en mix av örtkryddor. Stek till sist en eller två skivor surdegsbröd i oljan och kryddresterna från grönsakerna.


Smaklig spis!

***

* Inlägget påbörjades 30 juni 2010. Soppan lagades 28 juni då bilderna är tagna. I dessa höstlika tider (nja, det kanske är att ta i men i morse visade termometern bara 6-7 grader och det är 15 juni!) lockar nästan en krämigare, mustigare och varm soppa.

2 kommentarer:

Kim sa...

Det brukar oftast bli bra ändå, när man får improvisera. Annorlunda, men bra. Jag gillar inte heller brödet i soppan, det blir ju så soggigt.

Trevlig helg Åsa!

Åsa sa...

Kim - Fördelen när man testar recept är att man kanske aldrig ätit eller i alla fall att det var väldigt längesedan man smakade på det man lagar.

Related Posts with Thumbnails