tisdag 18 maj 2010

Spenatpastasås med rostad paprika


Spenat är något jag gillat sedan jag var liten. Då jag växte upp var det faktiskt ganska ovanligt för barn att äta t ex stuvad spenat, spenatsoppa osv. I bamba var det t ex en sällsynt ingrediens. Jag älskade potatis, stekt falukorv och stuvad hackad spenat! Och mammas spenatsoppa var tillsammans med jordärtskockpurésoppa den godaste soppan. Så fick jag så lyxigt med kokt ägg i också.
Idag använder jag hellre färsk bladspenat som bas i sallader än t ex isbergssallat och andra sallatssorter. För inte allt så längesedan lagade jag en i min smak supergod spenatsoppa och nu använde jag den idén som bas för en enkel pastasås. Då jag dessutom haft ett par matlagningsgalna helger det senaste hade jag en rostad paprika liggande i kylen som bara skrek på mig att bli använd och uppäten! (jo, det händer faktiskt att min mat ryter till mot mig ibland när den känner sig orättvist behandlad och bortglömd. En del bryr sig inte alls och bara sätter igång att mögla i det tysta). Ja just ja, fänkålen också! Den idén fick jag av Pipopp som pratar på :-)



Spenatpastasås med rostad paprika
1 port

100 g hackad spenat (går bra med frusen)
1/2 gul lök, finhackad
1 vitlöksklyfta
olivolja
1/2 - 1 dl vatten (alt mjölk)
ev 1/3 av gelégrönsaksfonden (vad tusan ska kallas den - "fond du chef"?)
1/2 - 1 rostad paprika
1 tsk fänkålsfrön, rostade och mortlade
örtsalt
svartpeppar


Rosta fänkålsfröna i torr stekpanna och mortla sedan. Finhacka löken och bryn i lite olivolja. Riv eller hacka vitlöken fint och bryn tillsammans med den gula löken. I med spenaten, vattnet och ev lite grönsaksfond. Låt puttra i hop. Salta och peppra. Strimla/hacka den redan rostade paprikan och vänd i på slutet.
Servera med kokt fullkornspasta.


Smaklig spis!

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Jag gillar också spenat. Spenat i stället för sallad är suveränt gott (fast jag gillar god sallad också). Intressant kombination det här med paprika och fänkål. Borde bli riktigt gott!

Åsa sa...

Nässelblom och choklad - Det blev en såndär himla god rätt igen som jag innan inte riktigt visste vart den skulle barka hän. Jag är barnsligt förtjust i egenrostad paprika också och tycker det passar till det mesta :-)

Related Posts with Thumbnails