måndag 3 maj 2010

Lime- och ingefärachampinjoner


För ett par veckor sedan fick jag hybris och lagade mat till höger och vänster. Det är väl egentligen inget ovanligt för mig men skillnaden nu är bara att jag inte är hemma lika mycket under dagarna som tidigare. Därför hinner maten bli dålig :( Jag lagar alltså inte alltid färdiga rätter utan det är snarare så att jag kokar bönor och ugnsbakar rotsaker, rostar paprikor osv. Ibland är det också så att jag har handlat mat med intentionen att jag ska göra mer av ett storkok som sen aldrig blir av. När grönsakerna legat i kylen ett tag börjar det snart krisa sig och jag blir mer eller mindre tvungen att laga något. För inte vill jag slänga mat heller!

Så blev det nästan med dessa champinjoner. Jag hade helt andra planer för dom. De blev ändå liggande ett par dagar i kylen och så plötsligt såg jag att den färska ingefäran också började tappa stinget. Det blev en för mig udda kombination med svamp lime och ingefära. Eller egentligen inte. Alla de ingredienser har jag använt många gånger tidigare men då också med morötter, stjälselleri osv i rätter med en asiatisk touch.


De här stekta champinjonerna åt jag till kvällsmat med en skiva rågsurdegsbröd, drisslad med olivolja och en skivad tomat. Kanske också passar till en lätt måndagslunch efter helgens firande i kvadrat. Ska villigt erkänna att mängden/vikten på svampen är lite svajig. Det räckte till två rikliga portioner. Jag är mest en sån som tar det jag har och slarvar en hel del med att kolla upp vikten innan jag sätter igång. Det blir liksom inte samma sak att väga och ange den redan tillagade svampen så håll till godo och lita på era egna omdömen och beräkningar. Svampen krymper hur som helst en hel del och det som till en början verkar vara hur mycket som helst ser inte mycket ut för världen när det hela är klart.



Lime- och ingefärachampinjoner

200-250 g färska champinjoner
en tjock tumstor bit färsk ingefära
1 lime
1 msk smör


Putsa och skiva champinjonerna. Smält smöret i stekpanna och lägg i svampen. Låt fräsa på medelvärme. Salta lite efter en stund så svampen inte blir för torr. Skala och riv rikligt med ingefära och rör ner i stekpannan tillsammans med champinjonerna. Tvätta limen ordentligt och riv lite skal av den på rivjärn innan du delar den och pressar ur saften över de fräsande champinjonerna. Låt svampen krympa ihop ordentligt utan att bli torr och servera omgående!




Smaklig spis!

2 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Det händer inte sällan att "man tager vad man haver-rätter" blir oväntat jättegoda! Det här låter som en sådan smakhit!
Tror fröken Dill

Åsa sa...

Fröken Dill - Det har du alldeles rätt i. Tyvärr blir det inte lika ofta så "fotogenique" som den blir god!

Related Posts with Thumbnails