torsdag 21 januari 2010

Snabbmat


Trots att jag är hemma mycket lagar jag ändå ofta snabbmat. Fast det lite i perioder. När jag är i matlagningstagen blir det ofta flera olika rätter. Många lådor att frysa in ochmat i kylen att värma nästa dag. Så tappar jag farten och äter bara för att jag måste äta. Min snabbmat är inte riktigt av den typen som vanligtvis brukar kallas för snabbmat och som många har liggande i frysen som t ex färdig pizza, piroger, halvfabrikat och matlådor som bara slängs in i mikron (jag äger för övrigt ingen mikrovågsugn) eller så. Det är inte snabbmakaroner, köttbullar och ketchup (som inte heller finns i mitt hem). Aldrig att jag köper mat på de där stora snabbmatskedjorna och ytterst sällan blir det kinamat i fyrkantig låda.


Jag hackar och river diverse rot- och grönsaker, fräser ihop, smaksätter och serverar med fullkornspasta. Simple as that! Ja, det går ju fortare att få klart de rivna rotsakerna i stekpannan än om de är skivade, strimlade eller ska rostas i ugnen. Äter endast fullkornspasta och har gjort många år. Jag kan knappt komma ihåg när jag åt vanlig pasta sist. Och eftersom den ska koka lite längre än vanlig pasta så hackar och river jag under tiden lite lök, morötter, rotselleri, palsternacka, zucchini eller annan grönsak som finns till hands som sen fräses ihop i en stekpanna. Har jag havregrädde hemma kan det åka i en slatt. Annars öser jag lite av pastavattnet under tiden om det skulle bli för torrt i stekpannan. Det blir det ju oftast om plattan står på fullt ös.


Bilden är från i somras då jag:

hackade två små schalottenlökar
klämde sönder några cocktailtomater och
hackade en stor bunt färsk timjan som jag snabbt fräste ihop.
Salt och peppar.


Klart.
För en fylligare måltid smakar det gott att blanda i lite färdigkota belugalinser, moths, gröna linser eller andra linser av personlig smak.



Smaklig snabbmatsspis!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails