måndag 18 januari 2010

Morötter, palsernacka och bladspenat


Mådag igen. Ny vecka och två veckor i ovisshet om min dator. Jag blir tokig! Ringer supporten som inte kan svar om de ens skickat hårddisken och butiken som inte kan hjälpa innan hårddisken kommit... Morrrr. Men visst, jag är glad att jag har en liten extra dator men jag saknar en massa funktioner samt att inte kunna få över mina bilder. Eller så är det snarare så att den är på tok för liten att jobba med bilder. Det får bli lite halvtarvliga mobilbilder så länge. Och när jag får lite tid över går jag igenom den externa hårddisken och ser om jag kan hitta något användbart.

Jag hade en ovanligt bra dag igår men vet ej vad som hänt idag. Sov riktigt dåligt och har liksom inte riktigt kommit igång idag. Klockan är redan halv sex på kvällen och det känns som jag bara hunnit till lunch ungefär. Hade planerat laga något med rödbetor idag men hade inte ork till det. Nu är strax träning och jag vet att jag aldrig skulle orka det om jag inte ätit tidigare under dagen så det fick bli något nödvändigt ont idag.

Strimlade morötter och palsternacka med olivolja, salt och svartpeppar in i ugnen. 180-200 grader i 20-30 min. Hade över tinad bladspenat från tidigare då jag lagat spenatrullar. Fick för mig att stuva spenaten. Men som sagt. Jag är inte i form idag och vet inte ens varför jag försökte. Jag kan inte göra stuvningar. De smakar bara mjöl. Och sedan jag dragit ner på mjölkprodukter har jag helt slutat försöka. Jag klarar inte av sojamjölken riktigt i matlagning och så som jag använt vanlig mjölk tidigare.

Det blev till att värma uppspenaten i kastrull med salt, svartpeppar och en nypa mald spiskummin. Så hällde jag över sista slatten havregrädde jag hade i kylen. Tänkte den skulle bli lite tjockare med lite maizena i men nae, det gjorde ingen större skillnad. Tinade och värmde också ett par gourmetbullar (Hälsans kök) som numera bara heter Bullar, tillsammans med rotsakerna i ugnen.

Klicka på bilden för större bild/text

Så, hur var det nu med de där måndagarna? Äntligen!!! Idag är jag nog dock benägen att hålla med kattfavoriten Gustaf - han som just hatar måndagar. (bilden med gustafstripparna är lånad från Garfield.com Finns att ladda ner som wallpaper)



P.S. Maten blev faktiskt god ändå till slut :-)

3 kommentarer:

Annika sa...

En god måltid höjer (nästan) alltid livsandarna en smula!

Nässelblom och choklad sa...

Vissa dagar är bara sådana, man ligger hela tiden efter sen start på något sätt. Bara att vänta till morgondagen...Tur att maten blev bra trots allt.

Åsa sa...

Annika - absolut och det smakade faktiskt mer än jag förväntade mig och det är väl huvudsaken :-)

Nässelblom & choklad - Ja, det blir tokigt ibland. Idag har det varit ok. Värmde goda spenatrullar och tomatsås som jag hade kvar i kylen från helgen. Lyxmiddag såhär en tisdageftermiddag :-)

Related Posts with Thumbnails