fredag 29 januari 2010

Isturlista!

Nu ligger isen tjock där jag, bara för 5 månader, sedan simmade och plaskade omkring. Det skulle visa sig vara sista doppet för säsongen den 27 aug 2009


Då är det ett fakutm. Isvinterturlista för båtarna i Göteborgs södra skärgård! Precis som när jag var liten. Eller tja, lite yngre menar jag ;-) Båten Fröja kom redan 1980 var byggd i stål och så kallad isklassad. Annars var Styrsöbolagets fartygsflotta lite för klen att klara isen. Båtarna var ju byggda i aluminium.

Det sattes in särskilda isbrytare som jag inte minns namnen på. Bara att de var väldigt små och trånga och inte på långa vägar dimensionerad för alla folk som åkte fram och tillbaka mellan Saltholmen och öarna. Jösses, det var t o m folk som körde bil från fastlandet ut till Donsö och sen över bron till Styrsö! Hua, nog för att vi åkte skridskor på havet men att ta en tur med bil tycker jag inte verkar så lockande. Lika lite då som nu.

Båtarna Ylva (1989) och Vesta (1998) fanns inte då men är även de byggda i stål och trafikerar södra skärgården. Silvertärnan (1986) däremot, som oxå är byggd i aluminium, är förstärkt för is men klarar tydligen inte längre isen. Åh, nu längtar jag "hem"...

2 kommentarer:

Titti sa...

Kommer du ihåg när vi jobbade på Skarven? Nâr det blåste storm och man fick hålla i både kaffekannor och smörgåsar...

Åsa sa...

Titti - oh jaaa! det gällde att hålla tungan rätt i mun där uppe om man inte ville ha kaffe över hela säljdisken. Åh, jag tror banne mig det var det roligaste jobbet jag haft hittills!

Related Posts with Thumbnails