söndag 13 december 2009

Slöseri med saffran på hög nivå!


Tanken på att strunta i lussebullsbaket i år kanske inte hade varit helt fel i alla fall. Tänkte hoppa över i år då jag hela hösten hållit på (och håller fortfarande på då resultatet inget annat än vägrar visa sig) att gå ner i vikt. Eftersom det allt som ofta bara är jag själv som äter upp allt jag bakar får jag helt enkelt avstå från att baka. Det är tyvärr inte helt enkelt. Baksuget blir bara för stort emellanåt.

Idag var å andra sidan, med tanke på resultatet, inte en bra dag alls att baka på. Ett riktigt bakslag kan man säga. Mest irriterad är jag nog över att jag spenderat dagen till att alls få genomfört bakandet och inte gjorde annat istället. Men också över det enorma slöseri med den hutlöst dyra saffran det blev!!. Varför?
Jo, det föll sig så att båda plåtarna rent ut sagt sket sig. Jag tyckte först det var konstigt att bullarna knappt fått färg efter 7 min. Hrm? De fick stå några minuter till och sen - men herre jösses! Ugnen stod på 160 grader bara! Det ska vara 260!!! Jag som kollat graderna flera gånger innan... Ok, en plåt kvar. Men vad händer då?
Den blev svart. Min sketugn som har på tok för mycket övervärme (och därför brukar jag ha lite lägre temperatur och sätter ofta plåten lite längre ner än vad som bör) mer eller mindre grillade bullarna och andra plåten blev svart efter 7 min. Bläää. Alltså, jag kan slänga bort dom såklart men jag hade ju tänkt ge bort dom, eftersom jag ändå inte ska äta dom.

Allvarligt tror jag något har gått fel med mig i år. Jag kan inte koncentrera mig tillräckligt för att baka några sketna lussebullar. Jag kan inte ens räkna längre hur många gånger jag gjort det tidigare. Oftast blir det dessutom två eller fler satser varje år. Och det är nu 12 timmar sedan jag gick upp och det känns som jag nästan precis börjat dagen... (och det har nu gått ytterligare 5-6 timmar sedan jag började skriva på detta inlägg)

Och som om detta inte var nog - kameran strular igen. Vet egentligen inte om det är kameran eller nya datorn som ställer till det. Det var aldrig några problem innan jag började använda nya datorn. Det går helt enkelt inte att överföra bilderna från kameran. Varken i mitt Canonprogram eller direkt via bildgrejen som finns i datorn. Och inte går det heller i gamla datorn heller :(
Jag hoppas på bättre lycka i morgon. Då är det äntligen måndag igen! Under tiden får ni hålla till godo med gamla bilder. Här från en skyltutställning på Gustav Adolfs Torg i augusti tidigare i år.

2 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Sådär är det ibland.. och den här årstiden kanske lite oftare än vanligt. Det är ju så mörkt så man ser ju inte vad man håller på med eller vad det nu beror på? Själv önskar jag att jag gjort en halv sats lussekatter, men samma mängd saffran, för DET är gott! Som det blev nu fick vi 30 lussekatter till två personer. Groteskt! Jag gav några till mina föräldrar och tog med några till jobbet. Alltid något.
Tänker fröken Dill

Åsa sa...

Fröken Dill - ja, ibland får man inte till det ordentligt. Och du, jag hade två påsar (1g) till denna degen. Vanligtvis är det nog bara en påse. Och det blev 34 st. Det är gott med saffran. Har tidigare år gjort saffranskola som var vansinnigt god.
Heheh, ni har iaf lussebullar hela jul och nyår :-) Ibland får man äta lite mer av det goda :-)

Related Posts with Thumbnails