tisdag 22 december 2009

Pepparkaksdegen


Vanligtvis brukar jag under december baka lussekatter, pepparkakor och säkert en eller ett par andra sorters småkakor, göra julgodis som tryfflar, ischoklad, nötbollar och glasera pepparkakor. Så kokar jag förstås rödkålen själv. Ett par år har jag även tidigare i oktober/november satt egen glögg.

Förra året var inget varit sig likt. Kanske främst för att jag var förkyld sedan slutet av november och som veckan innan jul kulminerade i bihåleinflammation. Jag hade bakat endast en sats lussekatter i lagom tid till lucia och innan dess fick jag till mammas plattebröd. En lördagseftermiddag fick jag lite energi och blandade ihop pepparkaksdegen enligt ett välanvänt recept jag fått av mamma som räcker till ca 350 små pepparkakor!

Nu bakar jag aldrig så många utan brukar alltid göra stora hjärtan att hänga upp, dekorera paket med och så har jag stora formar av en komet, en elefant och en kamel att använda, så det blir långt färre än tre hundra. Men det är ju en hel del pepparkaksdeg ändå att ta hand om. Konstigt nog blev den alldeles torr och konstig och jag kunde inte för mitt liv förstå hur den blev så. Tänkte att jag på något sätt skulle kunna baka andra sorters pepparkakor eller grädda smuldegen för att sedan använda i andra kakor. Så jag ställde in den stora byttan i kylen.

När väckarklockan ringde nästa morgon satte jag mig rakt upp i sängen och sa högt ut i rummet "kaffegrädden!". Jamenvisst! Jag hade glömt blanda i kaffegrädden juh!
Ett par dagar senare lät jag den nästan färdiga pepparkaksdegen stå framme ett bra tag så smulade jag sönder den med en gaffel, blandade i kaffegrädden, tillsatte resten av mjölet och vips hade jag den fina och smidigaste pepparkaksdegen framför mig. Men då hade jag tappat lusten att baka plåt efter plåt efter plåt. Med bihåleinflammation är det inte särskilt lustigt att överhuvudtaget vistas i köket och hantera mat av något slag. Kanske skulle det bli till några nyårspyntpepparkakor istället.

Men så blev det inte alls. Julen kom liksom av sig. Det är inte min favorittid på året heller så jag låg mest i soffan. Frisknade till, tränade och hade just lagt in nästa växel inför min första svartbältesgradering som var beräknad till mars. Allt fick ett hastigt men dock trevligt avbrott då jag i början av januari fick ett jobb som innebar att jag hals över huvud lämnade allt jag hade planerat för under våren, satte mig på ett flyg till andra sidan jordklotet och arbetade sedan dygnet runt i ca fem månader. Jag kan inte för mitt liv fatta att det snart gått ett helt år sedan dess!
Det blir ingen pepparkaksdeg alls i år men ni kan få receptet ändå. Nu råkar receptet vara såhär med olika mått med några i vikt och några i volym. Jag har aldrig vägt upp de beskrivna i volym eller vice versa men det brukar gå bra och är i alla fall bland de godaste pepparkakor jag ätit :-)

Tips på en göra-egen-gå-bort-present-i-juletid



Pepparkakor
ca 350 st

200 g smör/marg
400 g brunt farinsocker
2 dl sirap

2 dl kaffegrädde
4 tsk kanel (malen)
4 tsk nejlikor (malda)
5 tsk ingefära (malen)
3 tsk bikarbonat
2 l vetemjöl


Blanda de tre översta ingredienserna först. I med kaffegrädden. Blanda sedan mjölet och kryddorna för sig innan alltsammans mixas. Ta inte med allt mjöl på en gång. Spara nån halvliter och blanda i på slutet. Känn efter på degen och kom i håg att det också går åt en del mjöl till själva utbakningen av alla kakor.

Man får passa på noga vid pepparkaksbaket för det går fort. Runt 5 minuter i ugnen räcker det. Temperaturen ska ligga mellan 175-200 grader.

Jag brukar kavla ut och förbereda sisådär 5-6 plåtar med små pepparkakor innan jag börjar grädda dom. Under tiden fortsätter jag kavla men det blir allt större och tjockare former och det blir sällan 350 st. Gör man dock bara små hjärtan, stjärnor och ja ni vet, sådär "vanliga" pepparkakor får man räkna till över 300 innan degen tagit slut. Det blir smaskens till hela tjocka släkten och räcker länge. De går också bra att använda som ingrediens till annat julgodis eller varför inte göra en cheesecake med smulade pepparkakor i botten.



Smaklig jul!

3 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Skulle gärna testa det här receptet på pepparkaksdeg. Det blir nog väldigt goda peppisar av den. Jag brukar sällan ta genvägar i matlagningen, men när det gäller pepparkaksbaket brukar jag ofta köpa färdig deg, eftersom att mina barn mest av allt gillar att göra figurerna och dekorera dem. Sen brukar vi inte ens äta upp alla kakorna. I år har vi till och med lyckats göra pepparkakshus, vilket inte blivit av på ett tag. Så nu doftar det pepparkakor i vardagsrummet...Annars är det kul att göra stora dekorativa figurer som du berättar om. Vad många inlägg jag har att läsa i kapp nu. Ha en bra julhelg, även om det inte är din favorithelg. Stor kram till dig/Eva

Anonym sa...

Jag måste säga att ditt tips räddade dagens pepparkaksbak. Vi hade satt en alldeles för hård deg och började därför spä ut den krossade degen med matlagningsgrädde - och det gjorde susen! Nu har vi bakat färdigt och det blev riktigt gott. Tack!

Åsa sa...

Anonym - Åh, vad glad jag blir att du talade om det för mig! Roligt att kunna bidra med en lösning till det stundande pepparkaksbaket. Degen blir ju lätt torr och inte blir den smidigare under tiden heller då man använder en hel del mjöl till utbakningen till alla små pepparkakor.

Related Posts with Thumbnails