söndag 20 december 2009

Osmakliga hajfenor


Och när jag ändå är på memory lane och skriver om San Francisco måste jag dela med mig av dessa bilder jag "smygfotade" i en av alla butiker. I en butik frågade jag t o m om jag fick fota men det var inte populärt. I en annan blev jag utschasad. Förutom hyllmetrar med torkade hajfenor fanns ginsengrötter i glasmonter efter glasburk efter korg efter glasmonter efter glasburk... Den ena butiken efter den andra såg mer eller mindre likadan ut.

Hajfenor ses i Asien som en delikatess. Vanligtvis används den i den berömda hajfenssoppan. I många länder är det idag förbud mot att "slakta" hajfenor. På engelska kallas detta shark finning vilket jag inte hittar någon bra översättning för på svenska, men det innebär alltså att hajfenorna, som tydligen är det enda man vill åt på en haj, skärs av. Vanligtvis går det till så att hajar fångas, fenorna skärs av och hajarna dumpas sedan åter i havet. Allt som ofta fortfarande vid liv. Kvar blir sedan en stor död hajkropp... Mycket rester som blir över för en soppa...

Det finns en internationell konventionen för reglering av handel med utrotningshotade djur och växter (CITES) inrättats för att "skydda vilda arter vars tillstånd direkt påverkas av den internationella handeln". För arter som listas av CITES som hotade, kommer stänga kontrollåtgärder tas till för att begränsa den internationella handeln med arten. Åtgärderna kan innefatta allt från handelskontroller till direkta handelsförbud. Panelen har lämnat rekommendationer för listning av en del särskilda hajarter, koraller samt tonfisk vilka kommer diskuteras under CITES Conference of the Parties, Doha, Qutar i mars nästa år.

I höst har den ideella organisationen Shark Alliance drivit kampanjen European Shark Week. Lagen om förbud mot finning har kryphål och det vill bland andra Shark Alliance uppmärksamma och göra någonting åt. Kolla in den 2 min korta filmsnutten om "finning" här.
Gör något du med! Bli ett fan på Facebook, skicka elektroniska vykort eller prenumerera och håll dig uppdaterad genom Shark Alliances nyhetsbrev. Vill du veta mer om själva hajfenan, vad den innehåller, vad den sägs vara bra för, hur den tas om hand och lite om handeln så klicka här till FAO (FN:s livsmedel- och jordbruksorganisation).

2 kommentarer:

Anonym sa...

usch då, att det går till på detta sätt...bra att du tar upp detta ämne.

Wanja

Åsa sa...

Wanja - Åh, vad kul att du skriver här :-) Ja, hua. Bortsett från att det finns en hajar är utrotningshotade tycker jag det skulle vara bättre att använda hajfenorna om man åt och tog vara på resten av hajen också. Det är ju ingen småfisk direkt. Men som sagt, det är inte bara hajen som är i fara.
WWF har en liten "lathund" över de fiskar vi kan äta och vilka vi ska låta bli. Själv äter jag inte djur längre så det är inget större problem för mig men det är inte helt lätt annars att välja "rätt" i dessa miljöovänliga tider.

http://www.wwf.se/source.php/1245192/Fiskguide2009_mini.pdf

Related Posts with Thumbnails