fredag 18 december 2009

Ingefära i alla möjliga former


Ser ni priset? Ser ni priset på den stora påsen med ca 30 ingefäragodis i? Mitt i Chinatown i San Francisco, fö världens största chinatown utanför Asien, bunkrade jag med ett par påsar. Men varför köpte jag inte fler??? Jag hade kunnat köpa med mig en hel kartong juh! I runda slängar, och med den höga växelkursen som var i början av året då dollarn kostade mellan 8-9 SEK, kostade en påse inte mer än 15 SEK! I Santa Barbara hittade jag samma påse för ca 7 USD! Och nä, jag kan inte lova att det var varken miljövänliga, ekologiska eller rättvisemärkta godisar i påsen. Jag slukade dom med hull och hår i alla fall :-) Det är nog bland det godaste godiset jag vet (förutom alla möjliga lakrissaker och choklad som har en alldeles egen kategori utanför godisgenren) Trots att jag vid ett tillfälle faktiskt tuggade ur en liten bit tand fortsatte jag äta dom. Men nu lär det dröja länge innan jag äter sådana godbitar igen. De är nästan hutlöst dyra här hemma. Allt är såklart relativt men som sagt - tänderna. Jag tänker på tänderna.

Något som definitivt är snällare mot tänderna är tomatsalsan jag för ett par år sedan gjorde ett inlägget om - Tomatsalsa med gari. Då åt jag fisk, eller snarare sushi. Idag äter jag inte längre fisk men gärna sushi. Väljer såklart helt vegetariska varianter då :-) Genom min blogg här hittar man en hel del mat med färsk ingefära. Jag blandar gärna i färsk ingefära i bakningen också. Särskilt efterrätter. För att inte tala om marmeladerna också. Ja, jag gillar ingefära. Något som jag genom åren haft ganska svårt att hitta faktiskt är kanderad ingefära. Det kan man såklart göra själv men det har jag faktiskt aldrig prövat. Det kanske är något att skriva upp på mat-bak-att-pröva-att-göra-listan.

Blev ni alldeles supersugna nu kan ni klicka er in hos David Lebovitz som har ett finfint recept på How to Make Candied Ginger. De är goda att äta som de är men går också att hacka och blanda i t ex sockerkakssmeten. Eller varför inte pröva Annes heta chokladkakor hos Annes Food. Och medan ni ändå är mitt i julgodisstöket så skulle i alla fall jag pröva att koka denna lockande ingefärsstinna knäck som ni hittar hos Smaskens.nu.


.

4 kommentarer:

Mikkan sa...

Åh grymme! Jag var i SF förra hösten och köpte med mig massa kul från både Japan- och Chinatown. Man vetr ofta inte vad som var riktiga hittar förrän man kom hem. Litchee-vingummin var det jag önskade att jag hade köpt mer av...

Åsa sa...

mikaela mars - Välkommen hit till min blogg! Åh, jag längtar tillbaka till SF. Sov där en natt och "gjorde stan" på ca 5 timmar... Litchee-vingummi har jag aldrig smakat. Kanske dags att göra ett besök till Asian livs på Östra Hamngatan igen :-)

Fröken Dill sa...

De där ingefärsgodisarna ÄR beroendeframkallande! Inte heller alltför dyra på vissa asienbutiker i Sverige. (Jag köper på China Li vid Skanstull för 11 kr asken.)
Hälsar fröken Dill

Åsa sa...

fröken dill - ja verkligen! de är så goda så goda .-) Och du ja, jag såg faktiskt en påse här igår som var hyfsat billig. Men som sagt, med nylagad tand (som kostade en hel förmöenhet) lär det dröja innan jag tuggar på sådana farligheter :/

Related Posts with Thumbnails