tisdag 8 december 2009

Chokladfestivalen (nästan) utan choklad


Tidigare i höst var jag iväg på en chokladvestival här i Göteborg. Eller ja, det var väl snarare en så kallad "Choklad- och delikatessfestival" (fast de hade särskrivit på amerikanskt vis). Tokigt nog kom jag hem med två flaskor vinäger och en liten påse kaffe istället! Det fanns en choklad som jag gärna köpt med mig men den hade visst tagit slut. Inte heller fanns det smakprov kvar av den. Kanske, kanske får det bli en present till mig själv närmare jul om jag nu lyckas gå ner iaf ett par kilo till dess.

Vinägern var en röd persikovinäger från OlivOlja etc - som har butik i Göteborg och även en webbutik* - samt en dadelbalsamicovinäger. Det bästa och fiffigaste med dessa två vinäger är att när de är slut går det bra att diska ur flaskorna ordentligt, traska iväg till butiken och fylla på med ny vinäger :-)

Kaffet är från det i Göteborg välkända kaféet med det lilla rosteriet i da Matteo Torrefazione på Vallgatan. De malde kaffebönorna på plats för mig och passar utmärkt till mokabryggaren.


Förutom de större chocolaterier som finns i stan hittade vi till Qula Choklad. Maja Berthas och Anna Sofia Wallström har börjat producera en råchoklad. Gefle Dagblad skrev den 19 september i år om dessa två kvinnor som driver projektet och målet är att inom några år tillverka finchoklad som de själva skriver i reklambladet på ett etiskt, socialt och miljömässigt hållbart, med hög hantverksmässig kvalitet - från böna till kaka. Smakprov från dessa chokladrundlar av råchoklad var en av de få jag prövade under festivalen. Den var både god och inte god. Mycket rustik och grovkornig med mycket chokladsmak och inte allt för söt. Men kakaobitarna var ändå inte särskilt tilltalande. Chokladen är handvalsad och tillverkas tydligen enligt en uråldrig metod. Därav sin grovkornighet förklarade en av kvinnorna bakom Qula för oss.

När jag Googlade lite för att hitta mer om Qula hittade jag bl a Rebecca's Kitchen som bloggat om Qula hon läst om i en artikel ur Journal Chocolat (som tokigt nog inte har någon hemsida!!). Jag undrar om hon fått smaka ännu på deras råchoklad? Än så länge tillverkas den i liten skala och....jamen se här! Visst fick Rebecca smaka till slut!... och det dröjer nog ett tag innan den finns att smaka i butik. Håll ögon och öron öppna! Det ska bli kul att smaka vad det blir av den till slut.


För övrigt smakade jag också på en bit Whiskey fudge.... :-D



* Edit 8 mars 2012: uppdaterad länk till hemsida och hittar inte längre någon webbshop. Butiken i Haga finns dock kvar i skrivandets stund.

3 kommentarer:

Rebecca sa...

Jag hade lyckan att få smaka Qula tack vare Staffan Brännstam som deltog vid provningen. Han känner Maja Berthas som är delägare i företaget, och hon ordnade två kakor till oss.
Jag tror den kommer ut i butik i vår. Vi får väl hoppas på det.

Nässelblom och choklad sa...

Låter kul, även om den choklad du ville ha med dig hem inte längre fanns kvar. Men tänk vad mycket intressant det finns att lära sig och att testa. Gott med nymalt kaffe!

Åsa sa...

Rebecca - Ja, det var en helt annorlunda typ av choklad jag någonsin smakat. Jag ska iaf hålla utkik efter den och är riktigt nyfiken på att smaka!

Nässelblom & choklad - Och det bästa av allt är att den chokladen iaf finns i affären - jag har sett den :D så om jag lyckas gå ner ett kilo innan jul får det nog bli en julklapp till mig själv :-) Återkommer nog med bloggpost om den chokladen i så fall, och såklart om den nu är så god jag tror den är ;-)

Related Posts with Thumbnails