onsdag 11 november 2009

Nytt perspektiv - men ändå samma


Ok, jag har inget bildredigeringsprogram och vet inte riktigt om eller hur det går att fixa i datorns fotoalbum. Skulle vilja ta bort den lilla trädtoppen som skymtar längst ner i hö hörnet...

Jag har äntligen en ny dator! Skärmen lyser upp ett helt rum nästan. Så härligt att kunna maila, blogga och ha många flikar uppe samtidigt utan att datorn hänger sig.
Konstigt nog är jag inte riktigt så glad som jag trodde jag skulle bli. Det strular och fungerar inte alls som jag vill. Och det tar hur mycket tid som helst att installera alla program, funktioner och rensa bort annat dumt som jag inte vill ha i den. Tyvärr fanns Vista redan installerat i datorn och glad i hågen nåddes jag då av nyheten att man kan uppdatera datorn till Windows 7. Men what??? Det gick visst inte alls. Får besked av hp att det inte är möjligt med min modell. Fattar inte varför. I datorn hittar jag uppgifter om att jag har Windows Vista Home Premium, vilket tydligen är ett bland kraven för att få uppdatera. På hp's hemsida kan man läsa:

Giltiga datorer som köpts mellan den 26 juni 2009 och den 31 januari 2010, och är fabriksinstallerade med något av följande operativsystem kan vara godkända för en uppgradering till Windows® 7:
  • Windows Vista® Home Premium,
  • Windows Vista® Business, eller
  • Windows Vista® Ultimate
Övriga giltighetskrav kan du hitta här.
Hrm, ännu en sak att skriva på "att göra"-listan - kontakta hp! Och jag ska inte ens gå in på följetongen som nu startat mellan mig och butiken där jag köpte datorn... Jag blir alldeles matt på dessa försäljare som bokstavligen ljuger en rätt upp i ansiktet. Ett fall för KO kanske?

Och så var det detta med koncentrationssvårigheter. Hade ju planerat fler matposter, tappade visst farten igen, och så blev det datorer och soliga höstbilder istället. Det är nu 15 dagar sedan bilderna togs och således 15 dagar sedan jag såg solen. Behövde påminna mig om att den faktiskt finns där någonstans och inte försvunnit helt. Nu blir det till att gräva i receptminnet så ska jag nog få ihop lite matposter också.




Uppdatering: Ibland har man tur som har kusiner... eller nej, gamla vänner (hrm, tänk att jag alltid föreställer mig L som min kusin fast hon inte är det) som kan detta med bildredigering. Hon fixade bort den lilla trädtoppen i ett huj! Fråga mig nu bara inte varför bilden blev så liten här...
Strunt i det nu och se så fint den blev utan den lilla skönhetsfläcken :-)
Tack L!!!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails