fredag 16 oktober 2009

Ugnsbakad het fänkål

Ledsen för de dassiga bilder som är tagna ned mobilkamera

Det blev mycket matlagning i somras då jag kommit hem från USA igen. som vanligt var det en ganska regnig och ruggig sommar med undantag av ca 2 veckors sol, värme och mycket bad. Det påverkar naturligtvis mina matval och matlagning. Är det mycket sol och värme äter jag mycket enklare, kallare och lättare mat. Är det däremot grått och ruggigt blir det soppor, långkok och mycket mer mat att stoppa i magen.

Någonstans på vägen kom jag dock av mig. Det blev för mycket av det goda ;-) Gick upp så vansinnigt mycket i vikt och nu kämpar jag att komma i mina älskade kläder igen. Går mest omkring i mjukiskläder hela dagarna. Det funkar ju så länge jag är hemma, men även jag måste ta mig ut bland folk emellanåt och då är det tråkigt att bara ha ett enda par byxor att få plats i. Så här är det nu bara lättare mat som gäller och snart är det dags att ugnsbaka en fänkål igen!



Ugnsbakad fänkål

fänkål
pressad citron
flingsalt
chili explosion (eller annan chili, gärna chipotle)
ev lite olivolja

Dela fänkålen i kyftor, kläm ut lite saft från citron, krydda och slå en bit foliepapper om. Lägg paketet i eldfast form eller långpanna och baka i ugnen ca 30 min i 180-200 grader. Öppna lite försiktigt på paketet och känn efter om fänkålen är tillräckligt mjuk och genombakad. Om inte så låt stå i ugnen några minuter till. Servera fänkålen tillsammans med t ex en sojakorv, en vegburgare, några falafel eller varför inte till lite vegfärssås.


Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails