tisdag 6 oktober 2009

!Naraolja



I somras var min bästa väninna hemma från Namibia. Hon hade med sig en olja till mig som är gjord på frön från frukten !nara. Den ska uttalas med ett klickande ljud först. Därav utropstecknet i början av namnet. Som jag skrev i detta inlägg lovade jag att återkomma med mer information om !naraoljan. Så håll till godo - här kommer lite smått och gott om den.

!Nara, eller Acanthosicyos horridus som den heter på latin, tillhör cucurbitaceaefamiljen (gurkväxter) och beskrivs oftast som en typ av melon (som ju just tillhör gurkfamiljen). Den växer enbart i Namib Desert, den är så att säga en endemisk växt. Det är en bladlös buskväxt med långa taggiga grenar. Den skickar ner långa djupa rötter för att hitta vatten. Vatten som annars är en bristvara i Namibia. Helt otroligt hur den överlever torkan. Men det är väl det som är poängen och !naras alldeles speciella egenskap. Den växer ju inte på andra platser.

Fröna tas tillvara, torkas och äts som de är. Det är också fröna som kallpressats för att utvinna !naraoljan. Det är en väldigt smakrik olja. Lite nötig men mest fruktig i smaken. Jag är inte så bevandrad bland alla olika matoljor som finns så jag får väl återkomma om jag hittar något passande alternativ. Någon som har förslag?


En tjej som skrivit om denna frukt är Tara, skapare och ägare av bloggen Beyond Recipes. På en undersida till FAO (FN's Food and Agricultural Organization), finns lite mer detaljerad fakta om just växten !nara.


För några bilder på frukten !nara kan ni kolla här på google bilder.

3 kommentarer:

amanda sa...

snygga frukt och blombilder :)

görel sa...

Spännande och intressant! Hur har du använt den hittills? Det låter som om den skulle göra sig bra på en enkel rå sallad av något slag, eller?

Åsa sa...

amanda - tackar! Om det är mina egna bilder här på bloggen du menar förstås, och inte bilderna under länken till google bilder på !narafrukten förstås. De är inte mina. Har tyvärr själv aldrig varit i Namibia.

görel - Oh ja, det har jag. Och du har rätt - säkert har du i ditt undermedvetna redan sett och läst i detta inlägg ;-)
http://missmeistersmat.blogspot.com/2009/09/rakostsallad-pa-morot-rattika-och.html

Related Posts with Thumbnails