torsdag 1 oktober 2009

Kokosmjölkyoghurt

Jag har visst idag 26 stycken påbörjade bloggposter som jag aldrig gjort klart och postat här på bloggen. Den tidigaste är för ungefär två år sedan. Och det finns minst lika många tankar, idéer och material för inlägg om t ex USA-resan, både i huvudet och i pappersform. Om jag bara fick en lön för det här skulle jag lätt pyssla med mat och alla möjliga matrelaterade frågor hela dagarna :) Här kommer i alla fall ett inlägg om mina matupplevelser i Santa Barbara där jag befann mig under första hälften av detta år.

(nää, jag äger ingen lightsaber...)

En av en del ny mat jag såg och också prövade var den underbart goda kokosmjölkyoghurten. Det är Turtle Mountain som tillverkar denna So Delicious mjölk- och sojafria youghurt. De tillverkar en hel del mjölkfri glass som jag å andra sidan aldrig smakade (försökte ju trots allt så gott jag kunde att inte gå upp för mycket i vikt. Sist jag bodde i USA la jag på mig över 10 kg på bara ett par månader...) sojayoghurt och andra mjölkfria produkter. Senaste tillskottet i So Deliciousfamiljen är Coconut Milk - Kokosmjölk (drickbar alltså - inte sådan vi köper på burk och har i maten) och mellanmålet Coconut Milk Kefir!

Trots att jag numera är trogen fukostgröten kan jag ändå sakna den goda kokosmjölkyoughurten. Dock är den inte i magraste laget men jösses vad god den var :) Hann med att pröva smakerna hallon (vilken är min favorit), blåbär, vanlilj och vanlig naturell. De finns visst också i choklad, Pina Colada, jordgubb, mango samt jordgubb- och banan.
Inte heller kokosmjölken är särskilt mager utan har en fetthalt på hela 5% till skillnad från vår vanliga mellanmjölk på 1,5% och standardmjölken som har 3%. Men så är det med livets goda :)

När kommer den till Sverige?? When? I promise I'll be the first one to buy!!

(baksidan med innehållsförteckningen på hallonyoughurten ovan)


Passar på att göra en EFTERLYSNING idag också.
Min 6 år gamla cykel blev stulen 2 mån innan jul förra året. Jag hade då inte råd att köpa någon ny cykel men har nu gjort det i sommar när jag kommit hem från USA-jobbet. Den fick jag nöjet att ha och lära känna i 2 månader - så blev den stulen. Under ett biobesök.

Så är det någon som ser den här gröna Kona, Blast utan en blond tjej på så hör gärna av er!




Ha en bra torsdag!

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Det låter som en spännande produkt, om än väldigt kaloririk. Kanske söndagfrukost? Vad arg jag blir när jag läser att din cykel blivit stulen. Hur himla hopplöst är det inte. Har man inte bil, är ju cykeln ens möjlighet att komma lite längre. Dessutom är det skönt att cykla. Jag har ibland tänkt att jag ska köpa en bra cyekl, men inser alltid att det inte är någon idé för att det är så mycket stölder. Jag har min mans lillasyster cykel som hon hade när hon var barn (hehehe - jag är inte så lång så det funkar) eller kanske tonåring. Nej, vad tråkigt och tröstlöst. Stackars dig...Hoppas hoppas att den kommer tillbaka!

Åsa sa...

Ja, Eva det är så tråkigt. Jag har cyklat sedan jag lärde mig cykla juh! Tog in min första "vuxencykel" till stan (är uppvuxen på en ö utanför Göteborg) och den blev stulen efter 2 veckor. Jag hade ju inte alls koll på detta med alla extra lås och att låsa i stolpar osv. Sen har jag haft 2 cyklar varav den senare blev stulen för ungefär ett år sedan. Det blev aldrig av att jag skaffade en ny innan jag reste till USA så nu när jag kom hem tog jag mig tid och letade i ca 3 veckor efter en jag gillade och till överkomligt pris. Jag känner mig verkligen helt handikappad. Har liksom en väl inarbetad "cykeltid" i kroppen och har supersvårt att planera min tid nu och hur jag ska ta mig fram och tillbaka till allting.

Ja ja, det är inte mycket att göra. Det är ju bara en sak. Jag cyklade iaf inte omkull med den och skadade mig själv :)

Related Posts with Thumbnails