fredag 2 januari 2009

Och nu har det börjat - ett nytt långt år!

God fortsättning! Med tanke på att vi tydligen sköt upp ca 300 ton miljögifter i luften - jorå, de ca 3000 ton importerade fyrverkeripjäserna har spridit miljögifter i luften - så är det väl själv den om inte 2009 kommer bli ett hejdundrandes bra år! Igår, årets första dag, kunde väl inte ha börjat bättre med solen som sken likt aldrig förr och till skillnad från juldagen då gatorna ekade tomma, kryllade det av folk ute. Det promenerades högt och lågt och det fanns knappt rum att mötas på de trånga gångbanorna. Och då pratar jag inte ens om Slottsskogen. Där var det mer eller mindre proppfullt! Det kan inte funnits någon som stannat inne hela dagen igår.

Så är det då ett nytt år. Nya förväntningar. Nya löften. Näää, jag hoppas ni inte har några fåniga nyårslöften. Det vet väl alla att de ändå bryts så vad är då meningen med dom? I G-P står det att läsa idag att enligt en brittisk psykologistudie från Hertfordshire University sägs bara en av tio klara av att hålla sina nyårslöften. Dock lämnas förslag på ett lämpligt nyårslöfte - Undvik döda dig själv! Det gör du bäst genom att köra nykter, äta bättre, motionera mer, sluta röka och använd kondom!


Personligen är jag inte mycket för nyår överhuvudtaget. Det har såklart med mitt liv, min bakgrund och allt för många dåliga erfarenheter att göra. Dessutom, innan jag vet ordet av det har hela året swichat förbi. Det är knappt att jag hinner lära mig skriva det nya årets siffror rätt ens en gång. Men nu banne mig ska det bli annorlunda! Inga särskilda löften, men i år ska jag definitivt bli snällare mot mig själv. Inte hela tiden klandra mig själv för allt dåligt och olyckligt som händer omkring mig. Och framförallt inte tröstäta så mycket!


Vi ses snart igen!


Naturskyddsföreningen arbetar för övrigt med att miljökrav ska ställas på fyrverkeripjäser som tiotusentals konsumenter varje år skjuter i höjden och då sprider farliga gifter som t ex bly, kvicksilver och barium.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails