måndag 8 december 2008

Ännu ett sidospår...



Det finns så många roliga typsnitt där ute. Min datorn har ju inte ens hälften. Jag har hittat en del roliga att ladda ner i datorn men de snyggare verkar inte vara gratis direkt. Kan man köpa typsnitt? Eller finns det andra program fulla med snygga och roliga typsnitt man kan ladda ner i datorn tro?

Gjorde en presentation nyligen och tänkte inte på att datorn jag använde vid tillfället inte hade de typsnitt jag gjort presentationen i. Det blev lite tokigt på PP-bilderna då. Visst funkar Verdana och Arial, men det är alltid kul att har t ex rubriker i annat snitt.
Fråga mig inte varför bilderna är så små. Jag försöker göra de större men de går inte att spara som bild i datorn utan är en inklistrad kod från Wordle.net där man kan göra sådana här "ordmoln". Hittar ingenting i koden heller där jag kan öka på storleken.
Jag har gjort detta tidigare i år med längre texter, nu testar jag mest de olika typsnitten som finns där. Föresten skulle jag inte alls göra detta utan istället jobba med en presentation jag ska ha på tisdag. Dock ska jag prata om det stundande 60-årsjubileet för de mänskliga rättigheterna och då jag tidigare gjort ett ordmoln av den allmänna deklarationen av de mänskliga rättigheterna hamnade jag ju visst på ett sidospår.

De går att skriva ut i alla fall till stora A4-sidor :)

1 kommentar:

Nässelblom och choklad sa...

Ja, det kan man väl säga att det var ett sidospår, hihi. Det är väldigt lätt att hamna på sidospår när hela cybervärlden finns där så lättillgänglig. Ibland får man ut något bra av det, men alltför ofta blir i alla fall jag bara irriterad över att tiden flyger iväg. Just nu måste jag satsa på ordning och disciplin. Men roliga typsnitt kan ju vara användbart. Dessutom blev det ett blogginlägg till och med innehållande en vink om 60-årsjubileet. Lycka till med presentationen!

Related Posts with Thumbnails