onsdag 3 december 2008

Åsa's Rabarbermarmelad - på Ilvas kakor!


Ja, det är så mycket som är på gång nu. Inget betalt jobb än men en hel del ideella aktiviteter, träning och så har jag (i brist på sysselsättning trodde jag) i höst börjat en kvällskurs på Pedagogen (Göteborgs Universitet) i presentationsteknik. Eftermiddagarna och kvällarna är fullbokade varje dag. Under dagtid har jag varit på en del möten, seminarier och andra träffa plus att jag måste läsa och förbereda presentationerna till skolan, så mina dagar är rejält uppstyckade. Det är väl förmodligen där den största anledningen ligger, till att jag inte mäktat med bloggandet på ett tag nu.
Men av någon anledning saknar jag det! Går hela tiden omkring med känslan av att det är något jag borde göra men aldrig riktigt hinner med. Tänker hela tiden på upplägg, sparar artiklar och antecknar när jag kommer på något jag vill lyfta här. Kommer liksom aldrig ikapp mig själv.

Och så blev ju min allra käraste vän och livskamrat - cykeln - stulen för på dagen sex veckor sedan. Känner mig helt vilsen och klarar inte riktigt av att ställa om från "cykeltid" till spårvagnstid... De kommer föresten aldrig i tid heller och alltid är det stopp någonstans på vägen. Det som tidigare tagit mig 20 min från min dörr och uppställning i Dojang (vår träningssal) tar numera 30-45 min. Jag blir tokig! Är också fortfarande rasande på den eller de som helt kallt lyft bort min ögonsten, och enda trygghet i mitt liv, och ställt min tillvaro på kant.

Så för att pigga upp mig lite bakade jag faktiskt kakor för ca tre veckor sedan. Jorå, jag som för övrigt inte äter sådant längre (då jag fortfarande kämpar med näbbar och klor att bli av med en massa tunga kilo jag lyckades dra på mig under årets första 4 månader) slog på stort och valde Ilvas polentakakor med sylt. Jag gjorde ungefär likadant men använde fint majsmjöl, Ilva körde polentan i mixern innan, formade degen till en rulle som jag sedan skar i skivor och klickade i rabarbermarmelad som var det enda söta jag hade hemma. Men istället för att skriva vad som redan Ilva kommit på så får ni här istället min rabarbermarmelad jag gjorde redan i juni av årets första rabarberskörd. Jag kokade med en hel del ingefära också vilket ger marmeladen lite sting som faller mig i smaken.


Åsa's Rabarbermarmelad

1/2kg rabarber
1 rejäl bit färsk ingefära
2 citroner
2 1/2 dl vatten
5 dl syltsocker

Tvätta och skär rabarberna i bitar. Tvätta citronerna ordentligt och riv av cesten. Skala bort det beska vita på citronen och skär fruktköttet i bitar. Finns det kärnor i citronen så peta ut dom och lägg i en tesil eller knyt in dom i en liten påse av gasväv eller liknande. De innehåller mycket pektin, ett naturligt geléämne, vilket behövs för att marmeladen ska tjockna. Skala och finhacka en stor bit färsk ingefära.
Koka rabarberna, citronbitarna och citroncesten i vatten ganska länge. Tills rabarberna börjar bli mjuka. Blanda i den finhackade ingefäran och koka med 5-10 min. Rör i sockret, lite i taget. Koka marmeladen ganska kraftigt under några minuter och gör sedan marmeladtestet.* Häll upp på varma, väl rengjorda burkar. Vill du spara marmeladen länge ska du desinficera burkarna först. Koka dom och ställ uppochned på handduk eller värm i ugnen innan du häller i marmeladen.

Hua, tänker ni säkert nu - använder hon sådantdär syltsocker fullt med kemikalier? Varför inte bara vanligt socker? Jo, men nu blev det såhär då marmeladen behöver tjockna mer än t ex curd och vanlig sylt. Jag kollade i mina kokböcker, googlade och försökte hitta ett rabarbermarmeladrecept. Men icke. Så jag mixade och trixade mellan lite olika recept jag kunde hitta. Främst använde jag mig av Caroline Hofberg's bok Citrusköket men använde andra ingredienser och även en mindre mängd. Jag missade dock det där med kylan till testet och hällde på lite mer syltsocker... det skulle jag aldrig ha gjort. När den svalnat och stelnat ordentligt blev den i det hårdaste laget. Smaken är såklart där och den funkar lite som gelé också :-)


Såklart får du ju "klä" burkarna, och göra fina lappar, om du tänker ge bort dom! En perfekt julklapp!


Smaklig fika!


* Marmeladtestet: Enligt Citrusköket av Caroline Hofberg (2004, Prisma) ska du göra såhär: Kyl ett tefat i frysen. Ös upp lite av den heta marmeladsaften på fatet och gör en ränna med en sked. Om geléet inte flyter ihop igen är det gärdikokt. Koka annars 3-5 minuter till. Marmeladen kan behöva stå till sig ett par dagar för att stelna.

Jag som mindes ett marmeladtest från tv, tror det var Matnicklas, så skulle man bara doppa skeden i marmeladkoket, göra en ränna på baksidan, hålla skeden på tvären och om den övre delen inte rinner ner och täcker rännan igen är marmeladen färdig. Så gjorde jag...

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Vad fina kakorna blev! Rabarbermarmelad borde vara väldigt bra som kakfyllning, lite syrlit ihop med det söta. Nu har du varit så flitig med inläggen att jag missat en massa. Majstortillas var ju spännande att testa. Även jag tänkte på att det nog inte var en särskilt köpfri dag i lördags. När det gäller julhandeln finns så mycket krav, måsten och traditioner. Hoppas att du mår bättre nu. Låter för övrigt kul med kurser och annat!

Åsa sa...

nässelblom & choklad - och goda var det också. De gick åt i ett huj!
Jag smygtränade lite igår så lite bättre är jag allt (hostade dock en del inatt). Det är inte så mycket att göra annat än att vänta ut den envetna förkylningen. Men den börjar ge sig. Jag kände t o m en del dofter idag emellanåt.

Related Posts with Thumbnails