söndag 12 oktober 2008

Tigermelon



Men vad är det här för kul melon då? En tigermelon? Jaha, och vad smakar den då? Inte den blekaste aning. Hur vet man att den är mogen? Ska den lukta något då? Vilken färg är bäst? Lite gröngul eller mer åt gulbrun?
Frågorna var många men jag kunde ändå inte låta bli att köpa den. På lappen stod det att melonen kommer från Brasilien. Har googlat en del och inte hittat mycket information. Och dra på trissor om jag inte var tvungen att gå in i stora mataffären på nedre botten i stora varuhuset vid Drottninggatan/Klarabergsgatan i Stockholm för att hitta och smaka på frukten som där låg uppskuren i bitar. Och gissa om jag ville hem och sätta kniven i mitt egna exemplar som ligger på diskbänken!

Stor som en amerikansk fotboll och med en riktigt rugglig yta. Skalet ändå inte så himla tjockt och hårt som det ger intrycket av. Köttet är ljust, nästan vitt, med en svag nyans av mintgrön. Den är söt och mycket mer smakrik än vad jag föreställt mig. Till att börja med är den helt enkelt så god att bara tugga i sig till efterrätt, mellanmål eller kvällsmat. I morgon blir det väl till att blanda i sojayoghurten och lite flingor.


So long!

2 kommentarer:

Veganbidraget sa...

Javisst är den supergod - och snygg! Den verkar ha dykt upp i svenska affärer först nu i år, för ingen av oss har stött på den tidigare trots flitigt rekognoscerande i fruktdiskarna. Vilken fin blogg förresten! Kika gärna in på Veganbidragets också http://veganbidraget.blogspot.com

fröken essman sa...

haha... jag är i samma situation som du! var bara tvungen att köpa den igår i affären å sitter nu vid google för att ta reda på vad jag köpt!

Related Posts with Thumbnails