tisdag 5 oktober 2010

vegan, vegetarian, lakto-ovo-vegetarian och "riktiga rätter"


Men allvarligt? Jag blir tokig! Läste i höstas (eller snarare för ett par år sedan då jag visst påbörjade denna post - 13 september 2008!) ett längre reportage i Västsveriges största morgontidning som fick mig att resa ragg. Artikeln var förvisso intressant och vad som fick mig att gå i taket den dagen var inte den stora feta rubriken Helena är vegetarian utan snarare påståendet längre ner i faktarutan, som klargör att Helenas favoritmat är fisk och skaldjur!!!! Men då är man väl ändå inte en vegetarian om man äter djur som dödats innan man stoppar det i munnen? Fiskar är väl djur? Skaldjur? Bara namnet i sig talar sitt tydliga språk.
Kanske var det kommentaren "Kul när vegetariska rätter blir just en riktig rätt" vilken jag läste nyligen (närmare bestämt i april 2010) som nu fick fart på mig att fortsätta skriva på denna post. Vadå riktig rätt? Vem bestämmer vad en riktig rätt är? Är det en köttbit, sås och potatis? Och hur är det med en så enkel sak som spagetti och köttfärssås? Är det ingen riktig rätt om man istället för köttfärs använder enbart grönsaker till såsen? Äh, så fjantigt. Visst, jag lagar inte Canard a l'Orange, biff bourgogne eller havets wallenbergare men visst kan jag ugnsbaka, koka och marinera, steka vegetter, plättar och rårakor och mycket mycket mer med bara grönsaker.

Så, apropå att det var vegetariska världsdagen den 1 oktober, känner jag att jag bara måste få ur mig denna text och dela med mig.
En vegetarian är en person som inte äter kött. Vare sig det är nöt, gris, fågel, fisk, skaldjur eller någon typ av kött alls. Skälen kan vara många. Till exempel av etiska, religiösa, miljö- eller hälsomässiga skäl. Däremot äter de flesta vegetarianer produkter som härleds från djur som t ex mjölk, ost, ägg, honung och till och med gelatin. Det vill säga en lakto-ovo-vegetarian. Lakto kommer från latinets lac/lacte som betyder mjölk och innefattar därav även smör, grädde, ost och alla produkter som tillverkas av mjölk. Ovo/ovum kommer också det från latin och betyder ägg. Fullfjädrade veganer däremot äter inget djurrelaterat överhuvudtaget. Inte ens honung.

Själv äter jag oftare veganmat än lakto-ovo-vegetariskt. Under långa perioder har jag ätit helt och hållet vegan men kan inte riktigt ta till mig veganmaten till fullo. Dels har det att göra med palmoljan som jag tidigare skrivit om. Enligt Greenpeace menar man på att dagens efterfrågan på palmolja har lett till att det skövlats stora regnskogsområden i b la Sydostasien. Redan nu, innan man börjar använda palmolja som drivmedel, är tillverkningen av palmolja en av de främsta orsakerna till den permanenta förlusten av regnskogar. Vid avverkningen av skogen släpps det ut mängder av koldioxid vilket i sin tur bidrar till ökad växthuseffekt.
Som den människorättsförespråkare jag är måste jag därför säga att jag känner mig kluven till många veganska matalternativ.

Kanske har det även med hälsoaspekten att göra? Svårt att äta mager veganmat tycker jag. Eller egentligen inte. Det är väl mest när det kommer till ersättning och alla tarvliga försök till att äta mat som l i k n a r kött (mer om det lär komma här framöver) som innehållsdeklarationerna blir mer och mer komplicerade. Och jag som älskar att baka höll under en period på att baka enbart veganskt men alltså, nä. Där går gränsen. Jag köpte t ex ett paket med äggersättning men har aldrig kommit mig för att öppna det ens. Enligt innehållsdeklarationen verkar det dock inte vara några konstiga ingredienser; potatisstärkelse, tapiokamjöl, vegetabiliska bindemedel metylcellulosa, kalciumkarbonat, citronsyra. Men varför koka ihop den blandningen istället för ägg?

Det blir bara frukt och grönsaker kvar då till slut. Likt frukterianerna nästan. Som tur är är jag inte glutenallergiker så kanske är det dags för mig att lära mig laga seitan. Dessutom är veganska alternativ till t ex ost och pastej hiskeligt dyra. Men vad gör väl egentligen det, när äpplena kostar 24:95 kr/kg? (jorå, det var en nyhet då, för snart 2 år sedan när jag började detta inlägg och de svenska äpplen som börjat komma till affärerna. Tyvärr är priset fortfarande lika rykande aktuellt).

Klar är ändå att jag allt mer inkluderar ägg (är dock lite av en äggperiodare) smör i min kost. Äter fortfarande sojayoghurt och bara någon gång då och då köper jag en liten ask keso och dricker helst mitt kaffe med en liten skvätt mellanmjölk i. I stort består dock min kost av frukt, grönsaker, rotsaker och så potatis, ris och pasta av olika slag.
Jag kan bara önska att fler vågar ge sig på att tillaga grönsaker mer än bara skära upp till en sallad. Att fler vågar ge sig på alla fantastiska rotsaker som just nu fyller hyllorna i butikerna, i saluhallarna, i stånden på torgen och inte minst hos Bondens egen marknad.




4 kommentarer:

Annika sa...

Jag blir också vandinnig när man inte kallar saker vid deras rätta namn! Vet du att det t o m finns något som på skämt kalals att vara "Stockholms-vegetarian" ;). nämligen att äta fisk och skaldjur.

Okunskap är inte kul. Begreppsförvirring är förbaskat irriterande!

När vi för många år sedan skulle gifta oss, visade det sig att alla som angivit att de var "vegetarianer" glass tackade jag till vår skaldjursförrätt och fiskvarmrätt (förutom då vår kompis som är vegan, men honom var det liksom lugnt med från börjn).

Åsa sa...

Annika - men är det sant? Stockholms-vegetarian? Kanske borde införas ett bra ord ändå för alla som oförskämt "lagt beslag på" att vara vegetarian men ändå äter fisk och skaldjur.

Händer också på konferenser mm att ickevegetarianer glatt roffar åt sig ur skålar och bleck skyltade med just vegetariskt så finns inget kvar till oss som då angivit vegetarisk mat.
Jag skulle inte heller vilja ha ansjovis i min vegetariska rätt.

Mer upplysning åt folket! ;-)

em sa...

Det finns en enorm okunskap på det här området. Jag blev nästan osams med personalen en gång när jag låg på sjukhus, därför att de tyckte jag var grinig som petade bort räkorna ur salladen - den var ju vegetarisk!
En väninna fick kyckling på en konferens, fast hon anmält att hon var vegetarian - när hon klagade fick hon höra att det var vegetarisk kyckling. Den var uppfödd på vegetabilier!
Jag kallar mig vegetarian även om jag försöker att äta veganskt några gånger i veckan.
Där jag bor finns ju bara en konsumbutik och en ICA - då blir utbudet inte så stort, varken på grönsaker eller s.k. hälsokost. Så det blir väl inte alltid så renlärigt.
Minns inte om jag gett dig länken till Veg.Web förr - eller du har kanske hittat dit ändå: http://vegweb.com/
En del av recepten kräver råvaror som jag inte kan få tag på, och en del tycker jag verkar alldeles för krångligt, men det är kul att läsa.
Margaretha

Åsa sa...

Margaretha - Åh, men det var det roligaste! Fast skrämmande på samma gång men jag skrattade högt av det där med kycklingen som fått vegetabilisk föda. Då är väl kor också vegetarisk mat som bara äter gräs ;-)
Och ja tack, jag har fått länken tidigare och besöker den ganska flitigt. Det där med råvaror kan vara lite svårt ibland t o m för en Göteborgare ;-) Men man får improvisera, byta ut och helt enkelt ta det man har. Kul med lite inspiration i alla fall.
Jag brukar sällan veta i förväg vad jag ska laga mer än någon eller ett par ingredienser eller en särskild krydda som jag vill använda, så får det växa fram under tiden vid spisen. Jag är mao ganska kass på att följa recept.

Related Posts with Thumbnails