lördag 12 juli 2008

Zucchinilåda med selleri, fänkål och färska örter

Jösses! Idag fick jag syn på min egen blogg på en annan dator - med en stor skärm! Oj, vad jag skäms! Det ser ju inte klokt ut. Jag har ju bara en lite laptop och utgår från just den i formatet vad gäller text och bild och annat på bloggen. Positivt var i alla fall att fotona i de flesta fall såg bättre ut. Verkade vara mer färg i dom och såg nästa lite mer skarpa ut. Hrm, visst har jag väl anat detta och har trixat lite med textstorlek och annat under året. Men jag är ingen baddare på detta och använder det mesta från bloggermallen så att säga. Då blir det inte alltid som jag tänkt mig förstås.
Och vad fjuttiga bilderna var i början - då använde jag small-varianten i nedladdningen. Efter ett par omgångar i Ordlös Onsdag tog jag mod till mig och använder istället mediumstorleken. Och när jag satt framför den enorma (säkert helt vanlig storlek som jag dock är ovan vid) skärmen kan jag nästan tycka att de med är i minsta laget. Och någon fotograf lär jag aldrig bli så det finns ingen anledning att blåsa upp bilderna för mycket. Det finns det gott om andra som kan göra istället.

Jag började dagen med fiberhavregrynsgröt och ett grönt rivet äpple och en kopp grönt te. Fortsatte med ett hejdundrandes spinningpass och fick sedan på cykeln genom stan, parera mina ärenden mellan störtskurarna. Väl hemma fortsatte jag med dagens gröna temat och lagade mat av bara - bokstavligen - grönt i. Det enda avvikande var 20 g kokta belugalinser och en stor bit tärnad vattenmelon i salladen. Till kvällen får det blir melon och hackade pistagenötter.


Zucchinilåda med selleri, fänkål och färska örter
2 port

1 zucchini KRAV
1-2 stjälkar bladselleri
fänkål, halva mängden av sellerin
purjolök, ca 5 cm KRAV
olivolja KRAV
1/2 dl sojagrädde
färska örter - citrontimjan, oregano och rödbladig salvia
flingsalt
chili explosion


Sätt ugnen på 200 grader. Finhacka purjolöken, sellerin och fänkålen och fräs i lite olivolja. Krydda med salt, chili och en stor näve citrontimjan och oregano. När röran börjar bli lite mjukare rör du ner en halv dl sojagrädde och ta stekpannan av plattan. Skär zucchinin i ganska tunna skivor, 3-4 mm ungefär. Pensla lite olivolja i botten på en ungsfast form och täck den sedan med zucchiniskivor. Strö över lite flingsalt och några blad finhackad rödbladig salvia. Fördela sedan det redan stekta grönsakshacket över zucchiniskivorna och täck det hela med resterande zucchiniskivor. Salta lite lätt och ringla lite olivolja på toppen. Sätt i ugnen i ca 30-40 minuter eller tills zucchinin är mjuk. Servera med lätt sallad på mache, belugalinser och vattenmelon.


Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails