tisdag 29 juli 2008

Smultronfrukost


Inte blir man klok på vädret här. Varmt. Torka. Ösregn. Högsommar. Badväder. Regn. Halvdant. Högsommar. Solochbad. Åska. Värme... Läste i tidningen idag att det krävs minst två veckor för kroppen att ställa in sig på klimatet den befinner sig in. I alla fall sa Owe Jansson så, utbildningsledare på Försvarsmaktens överlevnadsskola. Våra kroppar strävar visst alltid efter att hålla de vitala organen runt 37 grader. Inte konstigt att man tar siesta mitt på dagen när solen står som högst på många platser i världen. Särskilt runt Medelhavet. Det skulle vara något att ta efter. Skulle kunna tänka mig det även när vinden blåser snål och regnet piskar på rutan längre fram i vinter...

För inte så många dagar sedan plockade jag in jordgubbar och smultron från min lilla odlingslott. En liten smultronplanta, eller snarare en liten buske, ger för varje år några fler smultron än året innan. De desto fler jordgubbsplantorna gav tråkigt nog en riktigt usel skörd. Vet ej vad jag har för sort. Blommorna är i alla fall rosa och det skjuter iväg långa rödrosa skott i gross och parti. Jordgubbarna är mycket mindre än grannarnas stora söta smaskiga gubbar men smakar nästan lika mycket. Det blommade som bara den tidigare i år och jag tänkte det skulle bli en himla massa - men - torka och sen hur mycket regn som helst så blev det inte så mycket med det. Vattnet gjorde de nästan lite svampiga och gummiaktiga. Men, men. Det räckte till en liten men naggande god frukost en dag :) Gott med yoghurt, hackade hasselnötter och lite all-bran plus.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails