tisdag 22 juli 2008

Ärtor

Jag letar efter färska bondbönor. Måste väl erkänna att jag inte cyklat stan runt i alla hörn direkt, men ska det verkligen vara så svårt att hitta färska bondbönor? Odla dina egna då tänker ni väl. Ja, såklart. Och jag var faktiskt ute i god tid i år. Satte frön i förhoppning att det inte skulle bli en lika regnig sommar i år som förra året. Det såg bra ut i början. Ganska snart stack det upp små gröna skott ur jorden och jag kunde skönja de gröna raderna i landet. Men vad hände sedan? I början vattnade jag, pysslade och gödslade till och med, då vi faktiskt hade torka här. Det var redan eldningsförbud sedan en tid och den 4 juni blev det till och med totalt grillförbud i Slottsskogen. Konstigt hur fort man glömmer. Och sen kom blåsten. Jorå, det var kuling med storm i byarna och hård vind har blåst och blåst in över västkusten vecka efter vecka. Och så kom regnet...
Vad jag inte blir klok på är att det nu inte är helt solfattigt och faktiskt regnat en del på nätterna så verkar det totalt slutat växa där ute. Istället för att frodas är det mindre och mindre av de små gröna topparna som finns kvar. Och inte vill de stackars få som ändå sticker upp, vilja växa. Jag är nog helt enkelt ingen bra odlare.

Härliga färska gröna ärtor finns det å andra sidan gott om bland stans alla grönsaksstånd. Och de är riktigt goda att mumsa på. Det kan ta lite tid att pilla ut alla ärter ur de lite hårda skidorna. Men det är absolut mödan värt! Har man tur hinner man få en lite hög - innan man ätit upp alla - att blanda i salladen. Lite småknapriga och är dom och går också utmärkt att ångkoka över när du kokar t ex pasta eller ris.
Tror jag är lite tidigt ute. Om ett par veckor eller så när det är skördedags ska jag nog komma över en del. Kanske på Bondens egna marknad som startar den 9 augusti och håller på till den 25 oktober här i Göteborg (i Haga) på lördagar mellan kl 10- 14. Dock brukar det vara mest sylt, marmelad, honung, ost och andra färdiga produkter snarare råvaror. Annars kommer säkert någon av alla grönsaksstånd vid Saluhallen sälja en och annan bondböna. Jag kommer definitivt hålla ögon och öron öppna framöver.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails