fredag 4 juli 2008

Mera vattenmelonsallad

Ja, är det inte storm, åska, ösregn eller helt enkelt gråmulet och tråkigt, så är det nära 30 grader varmt! Jo minsann. Göteborg toppade viss temperaturligan, dagens högsta uppmätta temperatur, med 29,9 grader! Ej att förväxla med solligan som vi (som vanligt?) intagit jumboplatsen och ligger allra sämst till. Ihop med Växjö och Lund är vi de ända som inte haft över 200 soltimmar sedan midsommar.
Men nu minsann. Jo jo. och vad gör man inte om tar ett (eller flera) dopp i det iskalla blå. Jo, 15-16 grader är inte mycket att skryta med. Tror nog vattentemperaturen stigit något under dagarna två men det kalla vattnet behövdes verkligen för att kyla ner skallen emellanåt. Och trots värmen måst man ju få lite mat i magen.


Sommaren brukar för mig betyda mycket god frukt, sallad och, till skillnad från många andra, viktminskning. Jo, det var bara för ett par år sedan jag för allra första gången i mitt liv gick upp i vikt under sommaren. Jag skyller på regniga tråkiga somrar med uppsatsskrivande och arbetslöshet som orsaken (åh, vad skönt att kunna skylla på något). Det ser mörkt ut nu, men jag hoppas innerligt att jag denna sommar kommer bryta den dåliga trenden.
Är det varmt är det såklart lättare att tappa ett kilo eller två av bara farten så att säga. Inte är man så särskilt sugen på en massa varm och lagad mat dagarna i ända. Som den vegetarian och fruktoman jag är måste jag dock tänka på proteinet! Inte alltid helt lätt att få med naturligt i den mat jag föredrar. Enligt Svenska näringsrekommendationer (SNR) om intaget av proteiner bör det vara 10-20% av det hela energiintaget. Hur sedan hela energiintaget under ett dygn ska se ut tappar jag bort mig bland alla förkortningar, tabeller och olika indikationer på si eller så som kan avgöra högre eller lägre energiintag. På Livsmedelsverket sida om SNR kan ni själva klicka er runt och se om ni blir något klokare ;-) Här kommer ett förslag på kall sallad med gröna linser och vattenmelon som är lätt, svalkande och ändå innehåller alla tallrikens delar.


Sallad på vattenmelon, gröna linser och babyspenat

vattenmelon, tärnad
babyspenat
gröna linser KRAV, kokta
sesamfrön, rostade
olivolja
hallonvinäger
flingsalt

Blanda allt i en skål och njut!
Något att tänka på vad gäller böner och linser för oss vegetarianer och veganer är att de oftast innehåller mycket mer kolhydrater än det animaliska proteinet. Så då behöver vi inte alltid äta pasta, bröd, potatis och annan kolhydratrik mat tillsammans med bönor och linser. Energiintaget för portionen är tillräcklig ändå. Bra va!


Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails