lördag 3 maj 2008

Tillbaka, med årets första ekologiska sparris!


Hallå! Jag är tillbaka! Det var ju inte ens meningen att försvinna sådär länge. Jag är själv förvånad. Har idéer, mat och funderingar att skriva om hela tiden. Att det uppenbarligen gått över en vecka utan ett enda inlägg från mig beror först och främst på att jag har extremt mycket problem med datorn och det går i runda slängar minst 2 timmar varje dag till att vänta på att den ska "svara". Det har inte heller gått att föra över bilder från kameran till datorn. Idag verkar datorn dock vara på gott humör. Dessvärre har jag mindre tid då jag satt igång ett litet projekt här hemma.


Av någon underlig anledning har det från början lilla projektet växt sig allt större och större. Jag har bara ett bord. Mitt köksbord. Inspirerad av Jessica och hennes vita blogg Vita villa vila har jag äntligen fått en spark där bak och äntligen börjat fixa mina uselt fula möbler. Tänk vad lite färg, en himla massa tid och enorma mängder tålamod kan åstadkomma :)
Och såklart måste man äta mellan varven och i veckan köpte jag några fina ekologiska gröna sparrisar på Ekostore. Stekte de i all enkelhet tillsammans med en skivad vitlöksklyfta och lite hackad mexikansk koriander.



Sparris, vitlök, mexikansk koriander och rökt tofu

några färska gröna sparrisar ekologiska
1 vitlöksklyfta, skivad
några blad mexikansk koriander, strimlad
rapsolja KRAV
50-100 g rökt tofu ekologisk
flingsalt


Skölj och ta bort den träiga nedre delen av sparrisen. Jag böjer försiktigt på sparrisen, nerifrån, och den snäpper sedan av där den träiga biten är slut (knep jag lärt mig från Jamie). Stek på medel/hög värme i olja. Skala och skär en vitlöksklyfta i tunna skivor och stek med sparrisen. Den blir brun, knaprig och god men se till att den inte blir bränd! På slutet tillsätter du en näve hackad mexikansk koriander (valfritt) och låter den liksom smälta ihop med sparrisen. Servera med rökt tofu och kokt fullkornspasta . Äter du ost så riv gärna över en bit vid servering. Klassiskt med Parmesan men jag skulle tipsa om den holländska getosten Hommage (lagrad minst 12 mån) som ett godare alternativ.


Smaklig spis!

3 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Mmmums, sparris är verkligen en delikatess som jag gärna skulle äta betydligt oftare. Det ser så gott ut. Härligt med nymålade möbler också. Det blir så stor skillnad när man väl kommer till skott och fixa sådant. Hoppas att du blir nöjd med resultatet.

Åsa sa...

nässelblom & choklad - Oh jag med! Den gröna sparrisen gillar jag mest.
Och du, jag kommer göra ett inlägg när det är färdigmålat :) Köksbordet är klart men har en byrå/skänk, som bara är grundmålad än, kvar. Köksstolarna lär dröja då de tar evighet att slipa ner (de är betsade/laserade) till helt ren träfärgsyta. Hade tänkt mig att oljebetsa dem. Slutar säkert med att jag målar de vita också ;-)

Pappan sa...

Gillar din blogg, hittade den genom ett twitterinlägg om Ingelstorp restaurang.
137
Med vänlig hälsning

www.ystadlunch.blogg.se

Related Posts with Thumbnails