måndag 19 maj 2008

Mâchesallat med rädisor, löktrav och tofu


Då var det måndag igen och jag är helt mör i kroppen efter en hel helgs träning. Nä, jag har inte sprungit Göteborgsvarvet. Det gjorde däremot de dryga 30 000 som gick i mål under lördagen. Men efter alla tul, grundtekniker och stretchingövningar jag varit upptagen med sedan i fredags kväll är det inte utan att det känns lite här och var i kroppen. Det är kul med sådana här intensiva träningsdagar men jag har alltid svårt med maten då. Måste ju äta för energins skull men kan inte äta för mycket då jag har världens längsta matsmältning. Då går det inte att hoppa och studsa och vara för aktiv. Brukar bli en sallad av något slag med pasta och mycket grönsaker. Kanske en banan till efterrätt och gärna något annat att dricka än vatten.
Nu är jag ingen konsument av allehanda sportdrycker som finns till buds så det kan vara lite svårare att hitta något bra alternativ. Sportdrycker är för övrigt till för elittidrottare och innehåller på tok för mycket socker och kolhydrater för en vanlig motionär. Koffeinet däremot skulle man kanske behöva för att orka de sista timmarna. Då funkar säkert en espresso eller två lika bra :) Vanligtvis blir det någon typ av frukt/mellanmålsdryck som jag kan smutta på, särskilt under sista passet!


Men nu är det vanlig vardag igen och tid att styra upp kosten. Jag skrev om löktrav nyligen och här kommer mer idéer om vad du kan använda löktrav till. Nyp av topparna med blommor och några blad till garnera salladen med. Vill du ha mer smak blandar du bara i fler blad i salladen.




Mâchesallat med rädisor, löktrav och rökt tofu

mâchesallat
några rädisor,
avocado,
rökt tofu
garnera med några löktravsblommor
olivolja, KRAV
hallonvinäger
flingsalt

Skölj ingredienserna. Skiva och tärna dom och blanda sedan allt i en skål. Ringla över lite god olivolja och några stänk hallonvinäger. En nypa flingsalt och sen är den klar.



Smaklig spis!

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Jamen visst vad gott! En proteinförstärkt sallad är ju alldeles perfekt i det läget. Dessutom snabb att göra.

Åsa sa...

nässelblom & choklad - Jag blandade i lite quinoa också i salladen till träningshelgen. Sen lyxade jag till det med mycket kokt potatis och gröna bönor när jag kom hem :)

Related Posts with Thumbnails