fredag 30 maj 2008

Lördagsgodis - Rabarber


Då var det dags för lördagsgodis igen. Veckans ingrediens är rabarber. Mums! I år har mina rabarber fått storhetsvansinne och vuxit sig riktigt, riktigt stora. Och kanske beror det på att jag bor i Majorna och odlar dem ute på gården. Och dra på trissor - vad står det inte i Wikipedian om just Majorna och rabarberna:
Arten är ursprunglig i östra Sibirien, Mongoliet och nordöstra Kina. Odlad och förvildad på andra platser. De första odlingarna av rabarber i Sverige kan ha varit i Majorna "eftersom det säges, att rabarbern första gången i Sverige odlades på Kungsladugårds ägor."
Nu är det bara så att jag inte ska äta sött, bakat och annat utöver det nödvändiga för ett långt tag framöver. Så bakandet får därför stå tillbaka. Hade tänkt göra rabarbermarmelad, i små burkar som är perfekt att ge bort, som mitt bidrag men har inte hunnit. I skrivandets stund håller jag på att packa inför resan till i helgen. Borde sova för lääääänge sedan. Nu är det väl si så där bara 5 timmar kvar innan jag ska upp. Och som sagt, packningen är inte klar än... En intensiv helg väntar då Rädda Barnen håller riksårsmöte. Får koka marmelad när jag kommer hem istället.


Men jag tänker inte låta er gå receptlösa för det. Två pajrecept är alltid något. Det ena är mitt gamla hederliga som jag skrivit om tidigare. Och när jag tänker på det nu tror jag minsann Brazilian Linda hade paj som tema en lördag och då bakade jag nog en rabarberpaj då med. Hrm, jag gillar nog rabarber en hel del verkar det som. Tur att jag har kan odla mina egna i odlingslotten utanför, på gården :)
Den andra pajen, den som är på bilderna här, är en variant på den gamla hederliga fast med mindre smör och dessutom fiberhavregryn, dinkelflingor och kokos om man vill.


Variant på Åsa's rabarberpaj

75-100 g smör KRAV
1/2 dl socker KRAV
2-3 dl vetemjöl KRAV
vanilj
1/2 tsk bakpulver
fiberhavregryn
dinkelflingor KRAV
ev kokosflingor KRAV
muscavadosocker eller brun farin

rikligt med rabarber
en liten bit färsk ingefära


Smält smöret och blanda mjöl och bakpulver. Ta kastrullen av plattan och rör i sockret och mjölblandingen. Ta i mer mjöl efter hand. Det ska bli en lite fastare och "torrare" smet än till den gamla vanliga pajen. Blanda i några nävar gryn och flingor och ev mer mjöl. Använd gärna en gaffel och "smula" smeten. Fyll en pajform med tvättade och skurna rabarber. Skär eller hacka den färska ingefäran i små tärningar och blanda med rabarberna. Strö över lite muscavadosocker. Använder du färska rabarber räcker det så här men om de varit frusna är de säkert blötare. Strö lite sojamjöl (eller maziena) över bitarna innan du till sist smular degen som ett täcke över rabarberna. Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter på 200-225 grader (beror lite på din ugn). Servera sedvanligt med vaniljsås eller vaniljglass.

Smaklig lördagsfika!

5 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Rabarberpaj är väldigt gott! Havregryn och kokosflingor blir suveränt. Vad duktig du är som "håller ut" med sockerstopp. Hoppas att du hunnit sova lite och att du får en bra helg!

Anonym sa...

Måste gå till grannen och knycka rabarber(ha ha jag får ta)Har inte testat med kokos någon gång det ska testas!

Åsa sa...

nässelblom & choklad - äh, så vidare duktig är jag inte. Det går max två veckor så äter jag sött igen. Och i helgen gick det bara inte att låta bli alla stora godisskålar som fanns överallt. Inte blev det mycket sova av heller då jag var på Rädda Barnens Riksmöte i Sundsvall.

karinw - Tur du har snälla grannar :) Riven kokos är flitigt använt i mitt kök så testa på du. Kanske hittar du fler bakverk och maträtter att använda kokos i än du anat.

Klimakteriehäxan sa...

Det där såg väldigt väldigt gott ut!

Åsa sa...

klimakteriehäxan - mmmm, den var god :) Knaprigt och frasigt täcke med kokos och havregryn och saftiga färska rabarber under - kan det bli bättre? ;-)

Related Posts with Thumbnails