tisdag 1 april 2008

Vilken grej!


Mitt senaste tillskott i det alltjämt växande listan i läsaren är Veggimind. Och har ni sett vilken grym nyhet (och nej, det är inget aprilskämt!) de släppte nyligen - VegoRecept! Ok. Säkert ingen nyhet för de flesta av er, detta med olika program för allsköns organisering av data som ni packar in i era datorer.
Jag måste då erkänna att jag är förhållandevis nybörjare vad gäller både datorer och Internets oändliga möjligheter och finesser. Visserligen är jag inte så vansinnigt gammal men när jag gick i skolan hade vi inga datorer där. Jag fick däremot mycket goda betyg i maksinskrivning. (Och för er som inte vet vad en skrivmaskin är, står det att läsa i Wikipedian att: En skrivmaskin är en apparat avsedd för direkt skrivning av tryckliknande skrift på papper).

Det var inte förrän på universitetet började jag bekanta mig mer med datorer. Och då handlade det mest om ordbehandling och att få till figurer och tabeller i alla oändliga rapporter som skrevs. Lite trevande började vi söka information på nätet men av litteraturlistorna att döma var böcker ändå den största informationskällan. Jag har heller aldrig haft någon dator hemma förrän drygt 2 år tillbaka. Jag vet! Är det överhuvudtaget möjligt, tänker ni. Det är ju 2000-talet nu juh! Så under de senaste två åren känns det som jag försöker ta igen minst 10 års utveckling av Internet. Och ordbehandlingsprogrammen ska vi bara inte tala om!


Hur som helst. Man lär sig saker hela tiden. När det handlar om mat har ni säkert, som jag, lappar liggandes på diverse recept. Kanske var ni på kalas och kluddade ner ingredienserna till förrätten på en servett. Eller fick ni en sådär vansinnigt god kaka till fredagsfikat på jobbet som ni i all hast skrev ner på baksidan av detdär viktiga papperet. Och såklart alla ni som hittar på egna rätter! När man står där vid spisen och liksom "höftar till det" - och sen glömmer vad man egentligen hade i... Då är det bara att ladda ner VegoRecept - gratis - och börja organisera eder!


Lycka till!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja tänk att man fick nytta av maskinskrivningsklasserna i skolan.
Helt klart underlättar de gamla kunskaperna även när man sitter och knappar på datorn ;)

Åsa sa...

mimo - Absolut! Det går undan. Och hur smidigt som helst med de små lätta tangenterna, särskilt på laptops, också :)

Related Posts with Thumbnails