torsdag 3 april 2008

Soppa med potatis och linser


Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig. För ett par veckor sedan träffade jag en kompis och hennes lilla dotter. Det var tänkt en promenad, kanske en fika och sen inget mer. Det regnade och vi hade trevligt. Dottern sov, och sov, och sov i vagnen. Tiden gick och det föll sig så att vi till slut lagade en spontanlunch ihop hemma hos henne. Det blev en superenkel, men ack så god, soppa. Jag fick smaka en potatissort som jag föll pladask för. Nu råkar det vara så att jag är långt ifrån en potatisätare. Det händer då och då att jag köper några asterix, gör en potatisgratäng med purjolök, champinjoner och kokosmjölk. Visserligen har jag ett par gånger för många år sedan gjort blått mos på blå kongo (och så måste jag nog snart prova att göra sådandahär också).

Så när jag nu tagit reda på denna fantastiskt goda sort - La Ratte/Asparges - visar det sig att det är en potatis som heter duga! En favorit bland franska kockar till exempel. Varför? Varför gillar jag den? Jag har usel potatiskunskap och hade inte den blekaste aning om vad Ratte (som det stod på påsen) är för sort annat än att det skulle kunna vara en sparris- eller mandelpotatissor. Så man kan inte anklaga mig för att gilla den pga "namnet". Just därför undrar jag såååå vad det är i mig, och alla andra, som gör urvalet? Som bestämmer sig för att gilla eller ogilla?
Varför föll denna lilla nötaktiga fasta rackarn Ratte mig i smaken tro?


Här kommer en variant på soppa med potatis och linser. Det går naturligtvis bra att byta ut både potatis- och linssort. Hade planerat att använda röda linser men upptäckte att de visst var slut. Då tog jag redan kokade berglinser jag hade i frysen och kokade med dem en stund på slutet.



Soppa med potatis och berglinser
1 port

3-4 potatisar, Ratte/Asparges
2-3 msk färdikokade linser (räcker med 2 msk torra röda linser) KRAV
1 morot KRAV
1 silverlök
rapsolja KRAV
2-3 lagerblad
timjan, färsk KRAV
2 piri piri, torkade
örtsalt, ekologiskt
ev Chili Explosion


Hacka löken fint och fräs i en tjockbottnad kastrull med lite olja. Låt även moroten, skalad och skuren i små bitar, fräsa med en stund. Lika så potatisen, skuren i bitar. Häll på vatten så det täcker och koka upp tillsammans med lagerblad. Sänk sedan värmen lite, lägg i piri piri och låt småkoka tills potatisen är nästan färdig. Tillsätt linserna och en bunt hackad färsk timjan. Koka klart. Smaka av med örtsalt och Chili Explosion. Vill det sig väl spricker prir pirin i kastrullen och då blir soppan HET! Då får du vara försiktig med mer chilikryddning.


Smaklig spis!

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Linssoppa är så gott och enkelt. Jag brukar ofta göra det, då det dessutom är en soppa som alla i familjen gillar. Men det finns många sätt att variera linssoppa på. Jag blir förstås väldigt nyfiken på den spännande potatisen du har upptäckt! Varför man gillar olika smaker är en intressant fråga, för det är ju också väldigt olika vad olika personer gillar.

Åsa sa...

nässelblom & choklad - Ååh, du ska absolut pröva potatisen! Jag köpte den på ica. Den fanns färdigförpackad och var nog tyvärr inte KRAVmärkt. Hrm, köper annars potatis i lösvikt typ, där man plockar själv. Oj, nu när jag tänker på det nu är det säkert en superomiljövänlig potatis - men ack så god ändå :)

Ska försöka (om det finns tid) att spinna vidare bland våra olika smakpreferenser och se om jag hittar några svar...

Related Posts with Thumbnails