måndag 14 april 2008

Potatis, banan och äppelcurry


Det går viss upp och ner här på bloggen. Det har passerat lite längre tid än vanligt utan något recept nu. Det brukar ju bli något eller några varje vecka i alla fall. Förra veckan tog historien om johannesbrödet musten ur mig. Hur kul och intressant det än är med små miniforskningar så tar det tyvärr på tok för mycket tid. Och som alla ni andra bloggare vet, tar det ju lite tid att blogga.

Hur som helst lade jag en skida johannesbröd i vatten och efter ett par timmar bröt jag upp den och tog ett bett. Första smakintrycket var banan. Gott tänkte jag. Så kom sötman. Helt ok. Men sedan hände något och det smakade bara äckligt rent ut sagt. Vet inte hur jag ska förklara smaken med ord. Kvalmigt. Som att det började växa i munnen på mig. Inte alls gott. Och hur man kan använda johannesbröd istället för choklad förstår jag bara inte. Nu har jag fröna kvar som är bruna, glansiga och är jättefina. Kanske prövar jag att mortla dom någon dag och kanske strör över efterrätten eller så. Nu över till enkel vardagsmat.



För många år sedan hade jag en väninna som fullkomligt avskydde frukt i lagad mat. Denna rätt är absolut inget för henne! Får ni som jag ofta några potatisar över en dag så är det nu ni ska ta fram dem ur kylen. De passar utmärkt att skära ner och lägga i stekpannan en stund. Frukten behöver bara bli lite varm och fort ska det ju gå. Därför är det bra att ha curry på burk att ta till i nödfall. Jo, nog är det godast att blanda egen curry. Men men, nöden har ingen lag. Själv brukar jag använda Kocken's curry framför Santa Marias. Den är kanon att ha till hands när det ska gå undan i köket.



Potatis, banan och äppelcurry

1 port

några kokta potatisar KRAV
1 silverlök (schalottenlök går också bra)
1/2 banan KRAV
1 sött äpple
rapsolja KRAV
curry (kockens)
salt
kokosmjölk KRAV
färsk timjan KRAV


Skala och hacka löken. Stek på medelvärme tills den börjar bli genomskinlig. Tärna under tiden några kokta potatisar och ett äpple samt skiva en halv banan. Lägg potatisen och äpplet i stekpannan och fräs med löken ett par minuter. Tillsätt den skivade bananen och krydda med curry och salta efter smak. Rör i en matsked eller två av kokosmjölken och blanda till sist i en rejäl knippe hackad färsk timjan. Stäng av plattan och låt det hela puttra en kort stund innan servering.



Smaklig spis!

4 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Det har blivit lite långt mellan mina inlägg också. Hur kul det än är, måste man ibland välja bort bloggen och fokusera på annat....Banan blir supergott i gryta. Jag brukar göra en gryta med kikärtor och banan, men det här verkar också väldigt gott. Ska skriva något om johannesbröd, men jag har helt enkelt inte hunnit.

Åsa sa...

nässelblom & choklad - jo, det är sant. Och när man fastnar bland bloggare som mer eller mindre proffsbloggar, trissar i alla fall jag upp mig och sätter press på mig själv. Tokigt!!!

Din gryta med banan och kikärter låter riktigt god! Jag är en stor förespråkare för frukt och grönsaker ihop. Både varmt och kallt. Minns att jag för länge sedan lagade en fiskrätt med äpple i.

millis sa...

annars är ju flygande jakob gott...
när vi pratar om banan och mat

Åsa sa...

millis - det är det säkert, men jag äter inte kyckling. Tycker det är kul att hitta andra matkombinationer än det "gamla vanliga". Det finns säkert en himla massa maträtter man kan använda banan till, än bara efterrätt och mellanmål :)

Related Posts with Thumbnails