fredag 4 april 2008

Dinkelkakor med kastanjemjöl


Det är väl ingen som undgått denna superduperfantastiska matochfotoblogg! Då och då läggs recept ut på glutenfria kakor. Inspirerad av henne beslöt jag mig för att själv baka något glutenfritt. Tidigare har jag bara prövat med veganbak, dvs ägg och mjölkfritt bak, men jag har aldrig försökt att baka utan mjöl. Veganbaket har jag för övrigt lämnat därhän då jag i första hand inte är direkt vän med det mjölkfria margarinet. Ok. Visst är det vegetabiliskt fett men jag är ändå skeptisk. Särskilt vad gäller den beryktade palmoljan. Matvaror som innehåller vegetabiliskt fett innehåller med all sannolikhet palmolja. Odling av oljepalmen ställer till problem och skövlar regnskog. Att det dessutom är den näst största oljekonsumtionen efter sojan och står för runt 30 % av den totala konsumtionen av vegetabiliska oljor. Dock är det främst energi- och bilindustrin, intresserade av biorbränsle, snarare än livsmedelsindustrin som står för den ökade efterfrågan av palmolja. Och det är ju inte så att det inte finns andra vegetabiliska oljor att välja mellan än bara palmolja. Känns för övrigt riktigt bra att det nu är tio år sedan jag slutade använda så kallat bordsmargarin (som i dagligt tal kallas för smör) på smörgåsen i alla fall.


Trots att jag i det längsta försöker utesluta ägg och mjölkprodukter i min kost så bakar jag alltså ändå med smör och ägg. Och nu då, när jag skulle ge mig på glutenfritt hör till saken att jag hängde upp mig på mjölet och då slog det mig när jag stod där med sleven i handen och rörde ihop smeten att dinkelflingorna definitivt innehåller gluten! Hahah, så mycket glutenfritt blev det. Och himmel är jag glad att jag tål gluten. Det skulle inte vara helt lätt att klara en kost helt utan gluten. För riktigt glutenfria recept kan ni kika in här. Bortsett från de svarta sorgekanterna på kakorna (ser lite svartare ut på bilderna än i verkligheten) blev kakorna riktigt mumsiga. Var observant med tiden. Efter 12 minuter var mina kakor redan för mörka men så är min spis lite tokig också. Lycka till med era dinkelflingor- och kastanjemjölskakor!



Dinkelkakor med kastanjemjöl
15-20 kakor

150 g smör KRAV
1 dl socker KRAV
3 dl dinkelflingor KRAV
1 1/2 dl kastanjemjöl
1 tsk bikarbonat


Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i en kastrull. Vill du spara disk så ta en lite större kastrull som du använder som bakbunke. Låt smöret svalna lite innan du rör i sockret och dinkelflingorna. Blanda kastanjemjölet och bikarbonaten för sig innan du rör i med övriga ingredienser. Klicka ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen ca 12-15 minuter.



Smaklig fika!

5 kommentarer:

Kinna Jonsson sa...

Jag håller med dig, man ska vara glad över att man inte har problem med vissa matvaror. Ilvas kakor lät jättegoda!

Åsa sa...

kinna - Oh ja! Om man väljer att inte äta något är det ju så mycket enklare än om man inte tål det.

Hrm, och så är det ju mina egna kakor jag bakat. Det var det glutenfria som inspirerade mig (Ilva hade bakat sockerkaka med citron, honung och vallmofrön) som ju blev oglutenfri i alla fall till slut. n

Nässelblom och choklad sa...

Kakorna låter underbara! Kastanjemjöl är väldigt speciellt och gott. Jag använder också smör och ägg när jag bakar, aldrig margarin - det är alldeles för mycket behandlat för att jag ska vilja ha det. Det är hopplöst att många läkare rekommenderar dessa bordsmargarin till många.

Anonym sa...

Välkommen till Belindas Café i centrala Göteborg.

Hela sortimentet är naturligt gluten och laktosfritt. Vi erbjuder också ägg, soja, socker och mjölprotein fria alternativ.
Med vårat julsortiment har vi har allt inför julbaket och julens festligheter. Alltifrån lussebullar till Lucia till pepparkaor av alla slag.

För vidare mer avancerad och större beställning ring 031-165 506 eller kom förbi på Eklandagatan 2 för att få igenom just ditt önskemål varor som bakelser, tårtor. Vi på Belindas glutenfria café gör det omöjliga möjligt för att just nu ska få en perfekt jul.

Just nu undersökning: Vad för typ av paj önskas just nu? Vad söker du som multiallergiker?

För mer informaton: Belindascafe@live.se Hjärtligt välkommen

Micke sa...

Besök denna nya sajt som hjälpt många genom att den berättar sanningen bakom våra moderna sjukdomar, den sanning läkarelit och läkemedelsbolag inte vill att du ska veta...för dom vill tjäna pengar på dessa sjukdomar...Sverige har det sjukaste folket i världen näst efter Amerika....

http://gluten-celiaki.blogspot.com/2011/03/gluten-kallan-till-vara-moderna.html

Related Posts with Thumbnails