lördag 5 januari 2008

Rödbetschips med pepparrot och getost

Lite i mörkaste laget blev rödbetschipsen denna gången men smakade gott ändå. Kanske skulle jag "möblerat om" lite mer på plåten under tiden som jag brukar. Det fanns helt enkelt inte tid denna gången samt att jag glömde bort tiden. Beroende på om du ska äta själv, bjuda som tilltugg eller som tillbehör till huvudrätt anpassar du mängden rödbetor själv. Gör du chips på ett kg rödbetor skulle jag rekommendera att använda flera plåtar samtidigt. Om du har en varmluftsugn vill säga. Annars kanske du får göra chipsen i ett par omgångar. Se till att de ligger så fritt som möjligt och helst inte på varandra då de inte blir så krispiga då.


Rödbetschips med pepparrot och getost


Rödbetor KRAV
Neutral olja KRAV
Flingsalt och/eller örtsalt

Pepparrot KRAV, färsk
Getost, färsk av god kvalité
Hallonvinäger
Granatäpple

Skala och skiva rödbetorna tunt. En mandolin är att föredra eller i en matberedaren om du gör större mängd. Häll olja i en långpanna eller på plåt och fördela de tunna rödbetsskivorna väl över hela ytan. Salta. In i ugnen på ca 200 g i 35-40 minuter. Håll ett öga på rödbetorna under tiden och se till att de inte bränner vid. Kanske de allra minsta tunna skivorna får bränna vid då de lite större tar längre tid för att de ska hinna bli lika krispiga och goda. Lägg över skivorna på hushållspapper och låt oljan rinna av.
Lägg upp på stort fat och riv rikligt med färsk pepparrot över och strö sedan över ordentligt med smulad getost. Stänk gärna några droppar god hallonvinäger på toppen och avsluta med de lite syrliga granatäppelkärorna. Tips på hur du får ut kärnorna hittar du här.




Smaklig spis!

4 kommentarer:

Kinna Jonsson sa...

Låter gott! Har bara ätit rödbetschips som varit köpta.

Åsa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Åsa sa...

Åh, dom är ju supergoda! Har aldrig prövat själv men tror säkert rödbetsskivorna blir mer "chipsiga" om man friterar dom istället.

Anonym sa...

Spännande - har aldrig ätit rödbetschips - bara vanliga chips och maniokchips med vitlökssmak - och de var goda.

Jag tror jag ska våga prova att göra detta - fast jag är värdelös i köket.
Men din matblogg är verkligen inspirerande - även för en köks-fobiker som mig...

Related Posts with Thumbnails